1.SINIF
ZORUNLU DERSLER
Ders Kodu/Ders Adı/ (T-U-K-AKTS)
2075G1002 Türk Dili-I (2-0-2-2)
Türk dilinin dünya dilleri arasındaki konumu ve tarihi incelenerek, gelişiminin belirlenmesi hedeflenmektedir. Bu bağlamda, Türk dilinin yapısal özellikleri de öğretilmeyi amaçlamaktadır.
2075B1002 Türk Dili-II (2-0-2-2)
Türkçenin yapısı ve temel dilbilgisi özelliklerinin anlaşılması, okunan metinlerin doğru bir şekilde kavranması, öğrencilerin sözcük dağarcığının genişletilmesi amaçlanmaktadır.
2075G1005 Yabancı Dil-I (2-0-2-2)
Dersin içeriğine uygun olarak yapılan dilbilgisi ve kelime öğretimi, temel okuma ve yazma dersleri ve dinleme ve konuşma çalışmaları sonucunda öğrencilerin;
a) temel dilbilgisi yapılarının biçim ve kullanımlarını öğrenmeleri ve bu yapıları doğru kullanmaları,
b) A2 düzeyinin gerektirdiği temel kelime bilgisini edinmeleri,
c) dilbilgisi derslerinde öğrendikleri yapıları düzeylerine uygun okuma parçalarında tanımaları ve bunlarla ilgili gerek sözlü ve gerekse de yazılı olarak kendilerini ifade etmeleri,
d) yine A2 düzeyine uygun dinleme parçalarını anlamaları ve bunlarla ilgili yapılan sözlü çalışmalara katılmalarını ve kendilerini sözlü olarak doğru ve rahat ifade etmeleri amaçlanmaktadır.
2075B1006 Yabancı Dil-II (2-0-2-2)
Dersin içeriğine uygun olarak yapılan dilbilgisi ve kelime öğretimi, temel okuma ve yazma dersleri ve dinleme ve konuşma çalışmaları sonucunda öğrencilerin, temel dilbilgisi yapılarının biçim ve kullanımlarını öğrenmeleri ve bu yapıları doğru kullanmaları, A2 düzeyinin gerektirdiği temel kelime bilgisini edinmeleri, dilbilgisi derslerinde öğrendikleri yapıları düzeylerine uygun okuma parçalarında tanımaları ve bunlarla ilgili gerek sözlü ve gerekse de yazılı olarak kendilerini ifade etmeleri, A2 düzeyine uygun dinleme parçalarını anlamaları ve bunlarla ilgili yapılan sözlü çalışmalara katılmalarını ve kendilerini sözlü olarak doğru ve rahat ifade etmeleri amaçlanmaktadır.
22G1007 Temel Tasarım-I (2-2-3-6)
Dersin amacı, öğrencilerin doğal ve yapay çevreye karşı algılarını ve duyarlılıklarını artırmak; hacim, zemin, yüzey elemanlarını anlayarak tasarıma yaklaşım becerilerini geliştirmek; hacim, zemin, yüzey ilişkilerini yaratıcı bir düzeye taşıyarak sadece düşünsel yeteneklerini değil aynı zamanda el becerilerini de güçlendirmektir.
22B1021 Temel Tasarım-II (2-2-3-6)
Dersin amacı, öğrencilere mekanı keşfetme yeteneği kazandırmak ve insan bedeni ile ilişkilendirilerek Euclid ve Euclid sonrası geometrilerin ve insan hareketinin mimari mekan oluşturmadaki önemini anlamalarını sağlamaktır. Bu sayede, öğrencilerin üç boyutlu tasarım yapabilme becerilerini geliştirmeyi hedeflemektedir.
22GB1022 Teknik Resim-I (2-2-3-5)
Dersin amacı, öğrencilere temel geometri bilgisi, teknik çizim araçlarının etkili kullanımı, teknik çizim, ölçek ve ifade tekniklerinin öğretilmesi ve bunların mesleki alanda uygulanabilmesi konularında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Ayrıca, öğrencilerin iki ve üç boyutlu algılama ve ifade yeteneklerini geliştirmeyi amaçlamaktadır.
22GB1025 Teknik Resim-II (1-2-2-6)
Ders, öğrencilere mimarlık alanında ölçülendirme ve farklı perspektif tipleri çizim tekniklerini öğretmeyi amaçlar. Temel ölçülendirme kavramları, 1/100 ve 1/50 ölçekli çizim teknikleri ve mimari projelerde uygulamaları ele alınacaktır.
2215GB1005 Desen-I (1-2-2-5)
Dersin temel amacı, çizgi, biçim, perspektif, ışık-gölge bilgisi oluşturmak, çizimde el-göz-akıl eş güdümünü sağlamak, alternatif eskiz malzemeleri ve sunum yaklaşımları hakkında bilgi kazandırmak ve yaratıcı düşüncenin gelişimine katkı sağlamaktır.
2215GB1010 Desen-II (1-2-2-5)
Dersin temel amacı; öğrencilerin görsel algılama yeteneklerini geliştirmek, temel kompozisyon, çizim, ölçü, perspektif alıştırmaları aracılığıyla kendi kişisel anlatımlarını oluşturabilmeleri için desen becerilerini geliştirmelerini sağlamaktır.
2215G1004 Yapı ve Malzeme-I (1-2-2-5)
Dersin temel hedefi, öğrencilerin tasarım sürecindeki kararlarının başarılı bir şekilde gerçekleşmesinde malzeme bilgisi ve birikiminin önemini anlamalarını sağlamaktır. Bu bağlamda, mimarlık eğitiminin başlangıcında öğrencilerin tasarımlarını hayata geçirebilmeleri için temel araçlardan biri olan yapı malzemeleri hakkında genel bir bilgiye sahip olmaları, bu bilgi birikimini sürekli olarak geliştirmeleri ve malzeme teknolojisindeki yenilikleri takip etmeleri, mesleki başarıları için kritik bir öneme sahiptir.
2215B1004 Yapı ve Malzeme-II (1-2-2-5)
Dersin amaçları arasında, yapı kurgulamasında malzeme ve yapı elemanlarından birim sistem bütünlüğü oluşturabilme becerisinin kazandırılması yer almaktadır. Ayrıca, düşey sirkülasyon araçları olan merdivenler, açıklık kuruluşları, düşey ve yatay bölücü sistemleri anlama ve tasarlama becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.
2215G1001 İç Mimarlığa Giriş (3-0-3-5)
Dersin temel hedefleri arasında, iç mimarlık mesleğinin açılımlarını öğretmek, mekan ve çevre kavramlarını açıklamak, temel mekan analizleri yapmak, tasarım sürecini öğretmek ve iç mekan tasarım prensiplerini örnekler üzerinden anlatarak, öğrencilere basit bir iç mekan tasarım problemini çözme yeteneği kazandırmak bulunmaktadır.
2215B1012 Estetik (2-0-2-4)
Dersin temel amaçları arasında, estetik kavramını ve tasarım etkinliğini tanıtmak, tasarımın tanımını ve nasıl gerçekleşeceğini öğrencilere anlatmak ve rehberlik etmek yer almaktadır. Ayrıca, yaratıcılığı geliştirmenin yollarını öğrencilere sunmak ve meslek yaşamları boyunca kullanabilecekleri temel kavramları uygulamalı örnekler ve tartışmalarla öğretmek hedeflenmektedir.
2.SINIF
ZORUNLU DERSLER
Ders Kodu/Ders Adı/ (T-U-K-AKTS)
2075G1001 Atatürk İlke ve İnkılap Tarihi-I (2-0-2-2)
Atatürk'ün eserleri incelenmek suretiyle Cumhuriyetin temel nitelikleri, elde edilen kazanımları anlatılarak Atatürk ilkelerinin değerini kavratmaktır. Ayrıca Türk devriminin tamamlanması evresinde yaşanan siyasi gelişmeleri ve yeni devletin kuruluş sürecinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
2075B1001 Atatürk İlke ve İnkılap Tarihi-II (2-0-2-2)
Çağdaş uygarlık seviyesine ulaşma hedefiyle Türkiye Cumhuriyeti'ni kuran Atatürk'ün ilke ve devrimlerinin öneminin Türk gençliği tarafından kavramasını sağlayarak, onları Atatürkçü düşünce sistemi doğrultusunda yetiştirmektir.
2215GB2005 Tasarım Stüdyosu-I (2-4-4-10)
Bu ders, öğrenciye kullanıcı gereksinimlerini irdeleyerek, verilmiş olan tanımlı hacmin analiz edilmesi sonucunda, konuta ait temel iç mekan organizasyonu ve tasarımı yetisini kazandırmayı amaçlamaktadır. Öğrenciden verilen farklı mekanlar içinden birini seçmesi, kullanıcı profilini ve yaşam senaryosunu oluşturması, mekânsal ve işlevsel ihtiyaçları belirlemesi, belirlediği tasarım konsepti bağlamında gerekli araştırmayı yaparak iç mekan tasarımını sonlandırması beklenmektedir.
2215GB2008 Tasarım Stüdyosu-II (2-4-4-10)
Bu derste mağazaya da ofis özelinde iç mekan tasarımını oluşturan ögelerin kavranması ve bu ögeleri baz alarak proje tasarım, çizim ve sunum yapabilme yetkinliğinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
2215GB2006 İnsan ve Çevre-I (2-0-2-6)
Çevre Kirliliği, bunun insan ve diğer canlılar üzerine etkisi, dünyamızı tehdit eden sorunlar ve bunlar için çözüm önerileri, öğrencilerde birey olarak çevre bilincinin geliştirilmesi.
2215GB2004 İnsan ve Çevre-II (2-2-3-6)
Yapılı Çevre-Tasarım ilişkisine yönelik kuramsal yaklaşımların tartışıldığı ders kapsamında, çevresel ve mekânsal kurgunun oluşmasında analitik bakış açısının aktarılması amaçlanmaktadır.
22G1003 Bilimsel Araştırma ve Etik (3-0-3-4)
Dersin temel amacı, öğrencilere bilim, bilimsel araştırma, etik ve yayın etiği kavramlarını öğretmek ve aynı zamanda bilimsel araştırma yöntemleri, yayınların kullanımı, araştırma yapma süreci, atıf yapma becerileri, intihal, kendinden intihal ve diğer ihlallerle karşılaşıldığında uygulanacak yaptırımları öğrenmelerini sağlamaktır. Ders kapsamında, bilim ve bilimsel araştırmanın tanımı, bilimsel eserlerde özgünlük konusu, bilimsel araştırmaya yönelik temel kavramlar, uygulanabilecek yöntemler, basılı yayınların araştırılması, veri tabanlarının kullanımı, internet üzerinden güvenilir kaynaklara erişim, etik ve yayın etiği kavramları, intihal, kendinden intihal, diğer ihlaller ve bu ihlallerle başa çıkma yolları detaylı bir şekilde ele alınacaktır.
SEÇMELİ DERSLER
2215B2015 Mimarlık Tarihine Giriş (3-0-3-4)
Bu ders, öğrencilere prehistorik dönemden başlayarak 17. yüzyıla kadar olan temel sanat ve mimarlık tarihi bilgilerini kronolojik bir perspektifle sunmayı amaçlamaktadır. Dersin içeriği, sanatın evrimi, mimari gelişmeler, önemli sanat eserleri ve bu eserlerin dönemin sosyal, kültürel ve politik bağlamı üzerindeki etkilerini kapsayacaktır. Öğrenciler, haftalık derslerde prehistorik dönemden başlayarak antik dönem, orta çağ sanatı, rönesans, barok ve rococo dönemleri gibi önemli sanat tarihi dönemlerini inceleyerek, bu dönemlere ait sanat ve mimarlık örneklerini anlamak ve değerlendirmek için gerekli analitik becerileri geliştireceklerdir. Ders ayrıca, öğrencilere dönem içindeki gelişmeleri takip etme, araştırma yapma ve kritik düşünme becerilerini artırarak, sanatın tarih içindeki evrimini kavramalarına olanak sağlayacaktır.
22G2012 Seminer (3-0-3-4)
Ders, iç mimarlık alanında bilimsel araştırma ve araştırmaları sonucunda elde ettikleri bilgileri yeni bilgi oluşturma konusundaki aşamaları öğretmeyi amaçlamaktadır. Dersin amacı; öğrencilere araştırma sorusu geliştirme, kaynak tarama, araştırma yöntemi ve kuramsal çerçeve belirlemeyi öğreterek, akademik araştırma yapmalarına zemin hazırlamak ve sunum becerilerini geliştirmektir.
22G2020 Bilgisayar Destekli Tasarım-I (3-0-3-4)
Dersin amacı, mimari temsilde sayısal görsel iletişim tekniklerini öğretmektir. Bu kapsamda, görsel iletişimde temel prensipler ve kavramlar, format, düzen, tipografi, imge ve renk gibi unsurlar ele alınacaktır. Aynı zamanda, sayısal ortamda grafik üretim teknikleri, raster grafik ve vektörel grafik düzenleme teknikleri üzerinde detaylı bir şekilde durulacaktır.
22B2020 Bilgisayar Destekli Tasarım II (3-0-3-4)
Dersin temel amacı, öğrencilere AutoCAD programını tanıtarak iç mekan tasarımlarını bilgisayar ortamında gerçekleştirmeyi ve projeleri bilgisayar ortamına aktarmayı öğretmektir. Ayrıca, bu dersin hedefi, mimari tasarımda sayısal ortamın sunduğu olanakların, yöntemlerin ve araçların tanıtılmasıdır. Öğrencilerin bilgisayar destekli tasarım ve temsil yeteneklerini artırmak, sayısal okuryazarlıklarını geliştirmek amacıyla bilgisayar destekli tasarımın (CAD) temel kavramları, yöntemleri ve güncel uygulamalar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Bu bağlamda, AutoCAD yazılımı kullanılarak sayısal ortamda 2 boyutlu tasarım ve temsil yöntemleri ve araçları detaylı bir şekilde tanıtılacaktır.
22G2021 Sanat Tarihi (3-0-3-4)
Dersin amacı, sanat tarihi ile ilgili kavramları tanıtmak, uygarlıkları karşılaştırma, çeşitli dönem sanat eserlerinin bani ve sanatçılarını tanımlayabilme ve üslup farklılıklarını sorgulayabilme bilgisi kazandırmaktır.
22G2022 Sinema ve Mekan İlişkisi (3-0-3-4)
Öğrencinin, sinema-mekan ve mimarlık etkileşimi kavraması dersin birincil amacıdır. Mimarlık ve ürün olarak mekanın sinemadaki ifadesi, Film seti olarak mekan, Sinemada metafor olarak mimarlık, Sinemada gelecek mimarlığı ve ütopya, Film karakteri olarak mimar ve Mimarlık eleştirisi olarak sinema konularının anlaşılabilmesi ve bu konular ile ilgili bilginin edinilmesi dersin hedeflerini oluşturmaktadır. Mimarlık eyleminin sinema sanatına katkısı, sinema sanatı ve ürünlerinin sosyal boyutlarının kavranabilmesi dersin dolaylı hedefleridir.
22G2023 Topoğrafya (3-0-3-4)
Geleceğin yaşam çevresini biçimlendirmeyi ele alıp, uygulamaya koyarak; arazi okuma-(eşyükselti eğrisisi- nokta kotları- kazı-dolgu sirkülasyon, drenaj, röliyef,eğim analizi) Enterplasyon tekniği ile arazi yorumlama ,yeşil ile iklim değişkenlikleri gibi tasarım ögelerini başarı ile yorumlayıp, doğal ve kültürel kaynakların korunmasında becerilerini tasarım çalışmalarına yansıtmak. Peyzajın ana bileşenlerinden arazi formuna dair temel bilgileri edinir. Arazi formunu plan üzerinde okuma, topoğrafyayı analiz etme, arazi formunu farklı tekniklerle ifade edebilme ve kesit alma bilgi ve becerisi Arazi ye sürdürebilirlik çerçevesinde fonksiyon yerleştirme - Farklı ölçek kavramını anlayabilme Sunum yetenekleri kazanma Tasarım sürecinde üçüncü boyutun etkisini kavrama Temel arazi kullanım kararlarını verme beceri ve yetkinliğine sahip olur.
22B2014 Perspektif (3-0-3-4)
Dersin temel amacı, öğrencinin dış mekanları zihninde üç boyutlu olarak hayal edebilme yeteneğini geliştirmek ve peyzaj tasarım projelerine yönelik perspektif çıkarabilme becerisi kazandırmaktır. Bu kapsamda, cisimlerin, binaların ve mekanların tek kaçışlı, iki kaçışlı veya çok kaçışlı perspektif görünüşlerini çizme sürecinde gerekli olan kurallar ve çizim teknikleri uygulanacaktır.
22B2015 Renk Kuramı (3-0-3-4)
Dersin temel amacı, renklerin tanınması ve tasarım uygulamalarındaki etkilerinin kavranmasıdır. Bu bağlamda, öğrencilerin renkleri tanıma, renk kullanımı ve çeşitli tekniklerle uygulama yapma becerilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir.
22B2023 Mimarlık Kuramları (3-0-3-4)
Dersin temel hedefi, öğrencilerin mimarlık düşüncesine eleştirel bir bakış açısı geliştirmelerini sağlamak için tarihsel metinlere ve mimarlıkla birlikte çağdaş kültürel kuramlar ile felsefe disiplinlerinin getirdiği yeni okumalara ve yorumlara odaklanmaktır. Bu bağlamda, öğrencilerin tarihsel metinleri, mimarlıkla ilgili konuları ve çağdaş kültürel kuramları eleştirel bir perspektifle tartışmalarını hedeflemektedir.
3.SINIF
ZORUNLU DERSLER
2215GB3006 Tasarım Stüdyosu-III (2-4-4-10)
Bu derste, proje konularına paralel olarak öğrencilerin yaptığı araştırma, uygulama ve sunumlar değerlendirilerek, tasarlanacak mekana mimari bir kimlik kazandırma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
2215GB3008 Tasarım Stüdyosu-IV (2-4-4-13)
Bu derste, proje konularına paralel olarak öğrencilerin yaptığı araştırma, uygulama ve sunumlar değerlendirilerek, tasarlanacak mekana mimari bir kimlik kazandırma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
22G3004 Rölöve ve Dökümantasyon-I (1-2-2-4)
Bu derste, tarihi çevre ve binaların toplumsal ve fiziki mekanlar üzerindeki genel değerine bir bakış açısı sunulacaktır. Ardından, ölçme tekniklerinin ve araç-gereçlerinin, geleneksel ve çağdaş bilgilerin öğrencilere tanıtılması amaçlanmaktadır.
22G3003 Fiziksel Çevre Kontrolü-I (2-0-2-3)
Dersin hedefleri arasında, öğrencilerin iç mimarlık bağlamında akustikle ilgili temel kavramlara dair bilgi sahibi olmaları yer almaktadır. Ayrıca, mimari projelerde akustik sorunları tanımlayabilme ve olumsuz akustik olayları (yankı, odaklanma, duran dalga vb.) önleme konusunda tasarım önerisi geliştirebilme yeteneklerini kazanmaları ve bu becerilerini fiziksel çevre kontrolü alt sistemleriyle bütünleşik tasarım yapma yeteneğiyle birleştirebilmeleri amaçlanmaktadır.
22B3003 Fiziksel Çevre Kontrolü-II (2-0-2-5)
Dersin temel amacı, mimarlık ve iç mimarlık alanlarında doğal ve yapay aydınlatmanın önemini öğretmek ve öğrencilere bina tipolojisine uygun aydınlatma tasarımı yapma becerisi kazandırmaktır.
2215G3005 Staj-I (0-0-0-1)
Öğrencinin iş deneyimi ile mezun olması amaçlanmaktadır.
SEÇMELİ DERSLER
2215G3012 Detay Stüdyosu (3-0-3-4)
Dersin temel amacı, yapıdaki tüm bitirme sistemlerini ele alarak öğrencilere bu sistemlerle ilgili bilgi kazandırmak, çözümleme becerileri geliştirmek ve bu kavramları ilişkilendirebilmelerini sağlamaktır.
2215B3004 Rölöve ve Dökümantasyon II (3-0-3-4)
Dersin temel amacı, koruma kavramının hem ülkemizde hem de diğer ülkelerdeki tarihsel gelişimini, koruma türlerini ve yöntemlerini, aynı zamanda seçilen örnekler üzerinden restorasyon tekniklerini incelemektir. Bu bağlamda, özgün işlevlerini yitiren tarihi yapıların yeniden işlevlendirilmesi durumunda izlenecek yöntem ve yaklaşımların değerlendirilmesi de dersin kapsamında ele alınacaktır.
22G3011 Fotoğraf (3-0-3-4)
Dersin temel amacı, görsel malzeme üretimi tarihi içinde fotoğrafın ortaya çıkışını, yerini, işlevini, gelişimini ve seçkin fotoğrafçıların yorum farklılıklarını öğrencilere kavratmaktır.
22G3017 Şehircilikte Güncel Kuramsal Tartışmalar (3-0-3-4)
Bu ders, son 30 yılın mimarlık ve kent kuramlarının ve pratiklerinin önemli konularından bir seçki sunmayı amaçlamaktadır. Postmodernizm, yeni-gelenekselcilik, yeni-urbanizm, dijital tasarım, parametrik dizayn, “süslemenin dönüşü”, ölçeksel kaymalar, yerellik kavramları, taktik ürbanizm, mekânsal agency gibi başlıklar üzerinden ele alınacak ders, öğrencilere bu konulardaki temel kavramları, teorileri ve uygulamaları anlama fırsatı sunacaktır. Dersin koordinasyonunu bir hoca üstlenecek olup, dersin içeriği misafir konuşmacıların sunumları, film gösterimleri ve konuyla ilgili etkinliklerle desteklenecek, böylece öğrencilere konunun farklı perspektiflerden ele alınmasını sağlayacaktır. Ders, önceden belirlenmiş katı bir içerik yerine, belirli temalar ve örnekler üzerine odaklanan bir yapıya sahip olacak ve bu temaların dönemsel olarak değişebileceği göz önünde bulundurulacaktır, böylece dersin esnek ve güncel kalması hedeflenmiştir.
22G3023 Değişen ve Dönüşen Mekan (3-0-3-4)
Dersin amacı; gelişen bilgi teknolojilerine göre şekillenen mekan tasarımlarının uzantısı olarak ortaya çıkan etkileşimli, esnek ve kinetik mekanların, algı ve deneyim kavramları üzerinden incelenmesi ve bu yeni mekan türlerinin kullanıcı algı ve deneyimini nasıl değiştirdiği sorusunun tartışılmasıdır.
22G3024 Bilgisayar Destekli Tasarım-III (3-0-3-4)
Dersin amacı, mimari tasarımda sayısal ortamın sağladığı olanakların, yöntemlerin ve araçların öğrencilere tanıtılmasıdır. Bu kapsamda, bilgisayar destekli tasarımın (CAD) temel kavramları, yöntemleri ve güncel uygulamalar detaylı bir şekilde ele alınacaktır. Ayrıca, 3 boyutlu yazılım kullanılarak sayısal ortamda 3 boyutlu modelleme yöntemleri ve araçları ile mimari görselleştirme ve canlandırma yöntemleri ve araçları da öğrencilere tanıtılacaktır. Bu dersin hedefi, öğrencilerin bilgisayar destekli tasarım ve temsil yeteneklerini geliştirmek ve sayısal okuryazarlıklarını artırmaktır.
22G3025 Maket Tekniği (3-0-3-4)
Ders kapsamında maket yapımı konusunda öğrencilere temel bilgiler vermek, malzeme ve maket tekniklerini tanıtarak, tasarım süreçlerinde maket ile çalışmalarını teşvik etmek amaçlanmaktadır. Bu ders kapsamında çoklu zekâ kuramını referans alıp, beceri ve yaratıcılık düzeylerinin gelişimine katkı sağlayarak ve öğrenciler pasif izleyici konumundan aktif katılımcı durumuna taşınacaktır. Dersin öğrenim çıktıları arasında, maket malzemelerini tanıma; maket yapım tekniklerini öğrenme; farklı ölçeklerde maket yaparak ölçek kavramını anlayabilme; sunum yetenekleri kazanma; tasarım sürecinde üçüncü boyutun etkisini kavrama; maket yapımında kullanmak üzere farklı malzemeleri araştırma ve farklı teknikler geliştirmek vardır.
22B3013 Modüler Sistemler (3-0-3-4)
Bu dersin temel amacı, öğrencilere mekan projesi hazırlama ve imalat sistemleri konularında bilgi ve beceri kazandırmaktır. Aynı zamanda, modüler sistem kavramının tanıtılması ve modüler sistem kullanılarak birim bazında yaşam mekanlarının tasarımını yapma yeteneğini geliştirmek de dersin hedefleri arasında yer almaktadır.
22B3014 Aydınlatma (3-0-3-4)
Bu dersin temel amacı, hacim içinde aydınlatma tasarımının nasıl ve ne şekilde yapılacağını açıklamak ve bilgisayar ortamında aydınlatma-renk düzeni kurma, mekân çözümleme tasarım kurallarını öğretmektir. Ders kapsamında ayrıca aydınlatma tasarımı ile iç mimarlık arasındaki ilişki, aydınlığın niceliği ve niteliği, ışığın yansıması, yutulması ve geçmesi, farklı ışık kaynakları, aydınlatma aygıtı seçimi gibi konular detaylı bir şekilde ele alınacak ve bilgisayar ortamında hacim-renk-aydınlatma tasarımının nasıl gerçekleştirileceği öğrencilere aktarılacaktır.
22B3015 Yapılarda Taşıyıcı Sistemler (3-0-3-4)
Bu ders, yapılara etkiyen yüklerin tanımları ve yapı mühendisliği açısından analiz, detay ve imalat safhalarında gerekli temel bilgileri içermektedir. Aynı zamanda, yürürlükte olan yönetmelik ve şartnamelere göre yapı tasarımı için gerekli teorik bilgiler de ele alınarak tartışılmaktadır
22B3016 Bilim Kurgu Edebiyatında Mekan Okumaları (3-0-3-4)
Bu dersin amacı tasarımda yaratıcı konsept-fikir-senaryo kurgusunun nasıl oluşturulabileceğini, yaratıcı fikrin biçimsel ve kavramsal olarak nasıl geliştirilebileceğini kurgusal mekan okumaları üzerinden örneklemeyi amaçlamaktadır. Dersin genel kapsamında yaratıcı kurgusal mekanlar olarak kabul edilen edebi bilim-kurgu örneklerindeki kurgusal yaşam çevreleri biçimsel ve anlamsal bileşenlerine ayrılarak insan-etkinlik-mekan ilişkilerinin kurgulanma biçimi çözümlenecektir. Böylece bu ders kapsamında, kurgusal mekan okumalarını/çözümlemelerini yaratıcı mekan kurguları üretmede birer referans olarak kullanabilme yeteneğinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır.
22B3018 Yapay Zeka ve Tasarım
Bu dersin temel amacı, bilişim teknolojilerindeki gelişmelerin tasarım alanındaki etkilerini incelemek ve yapay zeka teknolojilerinin tasarıma entegre edilmesini sağlamaktır. Bu kapsamda, Python programlama dilini kullanarak yapay zeka ve makine öğrenmesi konuları detaylı bir şekilde anlatılacak ve öğrencilere Python programı ile tasarım üretme becerisi kazandırılacaktır.
22B3022 Yapısal Maliyet Analizi ve Tasarım
Bu ders, inşaat sektöründe temel bir öneme sahip olan "Keşif ve Metraj" konularına odaklanarak öğrencilere detaylı bir anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır. İlk olarak, keşif ve metraj kavramları ele alınacak ve bu kavramların inşaat projelerindeki rolü üzerine vurgu yapılacaktır. Ardından, metraj hesaplamalarının nasıl yapıldığı ve yapı metraj cetvellerinin nasıl düzenlendiği ayrıntılı bir şekilde incelenecek. Dersin bir diğer önemli bölümü, bir projenin ya da imalatın metraj hesaplamalarının nasıl yapılacağına odaklanacak ve öğrencilere bu süreçte karşılaşılan pratik konular üzerinde çalışma fırsatı sunacaktır. Keşif işlemleri ve keşif özeti cetvellerinin düzenlenmesi de dersin içeriğini oluşturan kritik konulardan biridir. Birim fiyat türleri ve kapsamları ile birim fiyat çıkartılması konuları, öğrencilere maliyet hesaplarını anlama ve yapma becerisi kazandırmak adına detaylı bir şekilde ele alınacaktır. Bu ders, öğrencilere inşaat projelerinin ekonomik yönlerini anlamaları için gerekli bilgi ve becerileri sağlamayı amaçlamaktadır, aynı zamanda sektöre özgü terminolojiyi öğrenme ve maliyet hesaplamalarını gerçekleştirme pratiği kazandırmayı hedeflemektedir.
22B3023 Herkes İçin Tasarım
Bu dersinin amacı, engelli, yaşlı ve çocuklar için engelsiz mekanlar tasarlamaktır. Evrensel tasarım anlayışı kapsamında her yaş grubunda insanın iç ve dış mekânlarda engelsiz olarak yaşayabilmesi için gerekli bilincin geliştirilmesini hedeflemektedir. Ders içi uygulamalarla bilgiler pekiştirilmeye çalışılacaktır.
4.SINIF
ZORUNLU DERSLER
2215GB4004 Tasarım Stüdyosu-V (2-4-4-13)
Bu derste, seçilen konu kapsamında fonksiyon, biçim, mekan kurgusu ve malzeme ilişkileri dikkate alınarak projelendirme yapılması amaçlanmaktadır. Akustik, ışık vb. faktörlerin yaratılan iç mekan tasarımına entegre edilmesi sağlanmaktadır.
2215GB4012 Tasarım Stüdyosu-VI (2-4-4-14)
Bu derste, iç mimarlık eğitimi süresince gerek teorik gerekse uygulama alanında işlenen tüm konuların sentezi olan proje konusu belirlenerek, öğrencilerin bilgi ve becerilerinin sınanması amaçlanmaktadır.
2215G4004 Staj-II (0-0-0-1)
Öğrencinin iş deneyimi ile mezun olması amaçlanmaktadır.
2075B4010 Girişimcilik ve Kariyer Planlama (2-0-2-4)
Bu ders, Türkiye'de girişimcilik, girişimciliğin evrimi, girişimci düşüncenin temelleri, girişimcilik süreci, girişimcinin işlevleri, fikri mülkiyet, marka, patent, telif hakları gibi konuların yanı sıra, iş planı ve üretim planı hazırlama, iş planı ve finans planı oluşturma, iş planı yazma çalışmaları gibi pratik becerilerin kazandırılmasını hedeflemektedir.
SEÇMELİ DERSLER
22G4001 İş Sağlığı ve Güvenliği (3-0-3-4)
Öğrencilere çevrenin ve insan yaşamının korunması çerçevesinde çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel bilgiler sağlamaktır.
2075B3001 Şehir ve Kültür (3-0-3-4)
Dersin amacı; şehir ve kültür kavramlarını, şehir yaşamına ait kültürel öğeleri öğretmek; şehir ve kültür ilişkisi bağlamında İstanbul şehrini tarihi, mimarisi ile sanat ve edebiyat çerçevesinde tanıtmaktır.
22G4009 Mobilya Tasarımı-I (3-0-3-4)
Öğrencilere mobilya tasarımının evrimini anlama ve mobilyaların geçmişten günümüze olan kullanım amaçlarını keşfetme fırsatı sunar. Ders, antik dönemlerden modern çağa kadar olan mobilya tasarımındaki önemli kilometre taşlarına odaklanarak öğrencilere tarihi bir perspektif sunar. Aynı zamanda, mobilyaların fonksiyonel ve estetik açıdan nasıl evrim geçirdiğini inceleyerek, tasarımın zamanla nasıl değiştiğini ve kullanıcı ihtiyaçlarına nasıl adapte olduğunu anlamalarını sağlar. İç mekanlarda mobilya kullanımı ve tasarım ilişkisi, öğrencilere iç mekan düzenlemesindeki stratejik ve estetik faktörleri anlama konusunda kapsamlı bir bakış sunar. Bu ders, öğrencilere mobilya tasarımının geçmişten günümüze olan evrimini kavrama, kullanım amaçlarına dair derinlemesine bir anlayış geliştirme ve iç mekan tasarımındaki mobilya kullanımının stratejik yönlerini keşfetme fırsatı sunarak kapsamlı bir öğrenim deneyimi sağlar.
22B4026 Mobilya Tasarımı-II (3-0-3-4)
Bu ders, mobilya tasarımında temel olan işlev-mekan ilişkisi, antropometrik veriler ve ölçü gibi konulara odaklanarak öğrencilere derinlemesine bir anlayış kazandırmayı hedeflemektedir. İlk olarak, işlev-mekan ilişkisinin mobilya tasarımında nasıl uygulandığını anlamak için teorik bir çerçeve oluşturulacak. Ardından, antropometrik verilerin mobilya tasarımında ne kadar önemli olduğu vurgulanacak ve bu verilerin nasıl kullanılacağı üzerine sınıf içi uygulamalar gerçekleştirilecektir. Ölçü konusu, öğrencilere mobilya elemanlarının doğru boyutlandırılmasını sağlama becerisi kazandırmak amacıyla detaylı bir şekilde ele alınacak ve sınıf içinde pratik örneklerle pekiştirilecektir. Ayrıca, öğrencilere mobilya tasarımında kreatif ve ergonomik çözümler üretme yeteneği kazandırmak için projeler ve ödevler aracılığıyla uygulamalı çalışmalar yapılacaktır. Bu ders, öğrencilere mobilya tasarım süreçlerini anlama, işlevsel ve estetik açıdan başarılı tasarımlar yapma yeteneklerini geliştirme ve kullanıcı ihtiyaçlarına uygun çözümler üretme konusunda sağlam bir temel oluşturmayı amaçlamaktadır.
22G4010 Maddi Kültür (3-0-3-4)
Bu ders, kültürün ve çeşitli kategorilerdeki maddi kültür değerlerinin tanıtılmasını ve bu değerlerin korunması konusunda bilincin geliştirilmesini amaçlamaktadır. İlk olarak, öğrencilere farklı kültürlerin maddi kültür unsurları aracılığıyla nasıl ifade edildiği ve temsil edildiği anlatılacak. Bu kapsamda, öğrencilere çeşitli tarihî dönemlere ait el sanatları, geleneksel mimari örnekleri, tekstil ürünleri ve diğer maddi kültür öğeleri üzerinden kültürler arası benzersizlikler ve özgünlükler öğretilecek. Ders aynı zamanda, kültürel mirasın korunması konusunda öğrencilerin bilinçlenmesini sağlamayı amaçlamaktadır. Kültürel mirasın önemi vurgulanacak ve bu değerlerin sürdürülebilir bir şekilde nasıl korunabileceği konusunda stratejiler tartışılacaktır. Ayrıca, öğrencilere kültürel mirasın tanıtımında ve korunmasında etkili iletişim becerileri kazandırmak adına örnek projeler ve uygulamalar üzerinde çalışmalar yapılacaktır. Bu ders, öğrencilere kültürler arası anlayışı artırma, maddi kültürün önemini kavrama ve kültürel mirası koruma konusunda duyarlılık geliştirme fırsatı sunmayı amaçlamaktadır.
22G4011 Mekanda Renk Analizi (3-0-3-4)
Bu dersin amacı, mimari tasarım öğesi olan rengin özelliklerini öğrencilere kavratmak ve iç mekan ile yapı yüzü renk tasarım ilkelerini öğretmektir. Ders, renk teorisini ve renklerin mimari tasarımdaki rolünü anlamak, renk kombinasyonları oluşturmak ve iç mekan tasarımında renk kullanımını öğrenmek üzerine odaklanabilir. Ayrıca, öğrencilere görsel algı ve estetik anlayışlarına katkı sağlayacak renk seçimleri yapma konusunda pratik beceriler kazandırmayı hedeflemektedir.
22G4012 Yapı Yönetim ve Ekonomisi (3-0-3-4)
Dersin temel amacı, yapı üretim sürecinde rol alanların görev, yetki ve sorumluluklarını tanıtmak; yönetim ve ekonomi kavram ve kurallarını açıklamak; öğrencilere inşaat sektörünün farklı düzeylerinde (sektör, firma, proje ve işlem) yönetim ve ekonomi ile ilgili problemler hakkında bilgi vermek; yapım yönetimi ile ilgili analiz tekniklerini öğretmek ve mesleki uygulamada mevcut yasal düzenlemeleri tanıtmaktır.
22G4013 Yapılarda Cephe Sistemleri (3-0-3-4)
Bu dersin amacı, tarihsel dönemler boyunca kullanılan cephe kaplaması, kolonlar, silmeler, pencereler gibi birçok estetik özelliği olan motifler hakkında bilgi sağlamak ve bu özellikleri dönemsel açıdan incelemektir. Ayrıca, günümüzde değişen koşullar ve ortaya çıkan ihtiyaçlara göre gelişen yeni mimari estetik üslupları da araştırılacaktır. Bu sayede öğrencilere, mimari estetiğin evrimini ve farklı dönemlerdeki tasarım öğelerini anlama ve değerlendirme yeteneği kazandırılacaktır.
22G4018 Mimarlık ve Anlatı (3-0-3-4)
Dersin amacı, anlatı kavramının mimari tasarım sürecindeki önemini sorgulamak ve mekânın algısı üzerinden yapılan tartışmaları geliştirmektir. Özellikle öğrencilere, anlatı kavramını sorgulamalarını ve bu kavramın tasarım sürecindeki rolünü düşünmelerini sağlamak, bu kavramın algılanmasıyla birlikte anlatı yöntem ve araçlarını araştırmak ve anlatının mekân algısı ile ilişkisini incelemek dersin temel hedeflerindendir. Teorik okumalar, anlatı kavramı ve anlatıbilime girişle ilgili çalışmaları içermekte olup, mimarların anlatı üzerine metinleri ve disiplin dışı anlatı tartışmalarını içermektedir. Öğrencilere, bu okumalar üzerine yorum ve eleştiri yapmaları, ders içindeki tartışmalara katılmaları ve anlatı üzerine kendi üretimlerini yapmaları için olanaklar sağlanacaktır.
22G4019 Kentsel Peyzaj ve Kent Mobilyaları (3-0-3-4)
Bu ders, peyzaj tasarımının temel unsurlarını anlamaya odaklanarak öğrencilere kapsamlı bir bakış sunacaktır. Dersin ana odak noktalarından biri, genel peyzaj tasarımı, kentsel peyzaj ve bu bağlamda ortaya çıkan bileşenlerin detaylı bir incelenmesidir. Öğrencilere, kentsel peyzajın özgün özelliklerini ve bu alandaki tasarım ilkelerini kavrama fırsatı verilecektir. Ayrıca, açık yeşil alanların tanımlanması ve sınıflandırılması konuları ele alınarak, bu alanların kentsel çevre içindeki rolü ve önemi vurgulanacaktır. Ders aynı zamanda kent mobilyalarını inceleyerek, şehir dokusunu ve kullanıcı deneyimini geliştirmek için tasarlanan öğelerin rolünü açıklamayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, peyzaj tasarımında estetik, fonksiyonellik ve sürdürülebilirlik prensiplerini anlamak ve uygulamak adına bu dersten elde ettikleri bilgileri kullanabileceklerdir.
22G4021 Geleneksel Türk Evleri (3-0-3-4)
Bu ders, Anadolu'da konut mimarisine odaklanarak öğrencilere kavramlar, bileşenler ve süreçler açısından detaylı bir bakış sunmayı amaçlamaktadır. İlk olarak, geleneksel konut mimarisinin temel kavramları incelenecek ve bu kavramlar üzerinden Anadolu'da evlerin tarihî, kültürel ve coğrafi bağlamda nasıl şekillendiği anlatılacaktır. Ders, öğrencilere geleneksel Anadolu evlerinin tasarımını etkileyen faktörleri anlama fırsatı sunacak ve bu evlerin sadece mimari özellikleri değil, aynı zamanda fonksiyonel ve kültürel yönlerini de ele alacaktır. Ayrıca, öğrencilerin geleneksel konutları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme yeteneklerini geliştirmeleri için projeler ve ödevlerle pratik çalışmalar gerçekleştirilecektir. Bu ders, öğrencilere Anadolu'nun zengin konut mirasıyla derinlemesine bir bağ kurma ve geleneksel konutların tasarımı, kullanımı ve korunması konularında geniş bir bilgi yelpazesi kazanma imkanı sunmayı hedeflemektedir.
22B4014 İç Mekan Araştırma Yöntemleri (3-0-3-4)
Bu dersin amacı, bilimsel bir yaklaşımla iç mekan projeleri ile ilgili rapor hazırlama yeteneği kazandırmaktır. Öğrencilere iç mekan proje raporlaması yapma becerisi kazandırmak amacıyla, seçilen bir proje konusu üzerinde araştırma yapılması, veri toplanması ve problemin tanımlanması gibi adımları içeren süreçleri öğretebilir. Ayrıca, tanımlanan problemle ilgili çözüme yönelik bireysel olarak proje yapma becerisi de geliştirilebilir. Bu kapsamda, öğrencilerin bilimsel yöntemleri kullanarak iç mekan projelerini analiz etmeleri ve çözümler üretmeleri hedeflenir.
22B4016 Mimarlıkta Sunum Teknikleri (3-0-3-4)
Dersin amacı, öğrencilerin serbest el çizim becerilerini geliştirmek, perspektif kavramını anlatmak, çeşitli sunum tekniklerini öğretmek, projelerini etkin bir şekilde sunabilmelerini sağlamak ve mimari tasarım biçimlendirme yöntemlerini aktarmaktır. Bu bağlamda, modelleme teknikleri ve malzemeler, eskiz çalışmaları, marker tekniği ile boyama gibi konular ele alınabilir. Ayrıca, mimari tasarımın biçimlendirilmesinde kullanılan çeşitli yöntemler de öğrencilere aktarılarak tasarım sürecine katkı sağlanabilir.
22B4017 İklim Dengeli Tasarım (3-0-3-4)
Bu dersin amacı, iklimsel analiz yaparak, iklim tiplerine göre yapıda sağlanması gereken özelliklerin belirlenmesi ve bu bilgileri kullanarak yapı tasarımında optimal çözümlere ulaşmaktır. Bu kapsamda, öğrencilere iklimin yapılara etkilerini anlama ve çeşitli iklim tiplerine uygun tasarım stratejileri geliştirme becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır. İklimsel faktörlerin dikkate alındığı yapı tasarımı, enerji verimliliği, konfor ve sürdürülebilirlik gibi konularını içerir.
22B4021 İleri Koruma Teknikleri ve Güncel Tartışmalar (3-0-3-4)
Bu dersin amacı, restorasyon tekniklerinin öğretilerek, güncel uygulamaları değerlendirebilme yetisi kazandırmak ve kültürel mirası koruma konusunda güncel kavram ve konulara tartışabilme becerisi geliştirmektir. Dersin içeriği, restorasyon teknikleri, kültürel miras ve koruma kavramları ile güncel uygulamaların değerlendirilmesini içermektedir. Bu sayede öğrencilere, restorasyon süreçlerini anlama, kültürel mirası koruma yöntemlerini değerlendirme ve günümüzdeki koruma kavramlarına hakim olma yeteneği kazandırılacaktır.
22B4022 Şehircilikte Ütopyalar (3-0-3-4)
Daha iyi kentsel çevre arayışlarını geniş bir çerçevede anlatmak ve öğrenciye yaratıcı düşünceyi geliştirebilme, ileriye dönük düşünce ufkunu açabilme becerisini kazandırmaktır. Öğrenci yaratıcı düşünce becerisini geliştirir Öğrenci şehircilik ütopyaları üzerinden güncel kentsel süreçleri yorumlama becerisi kazanır Öğrenci doğal, kültürel ve sosyo-ekonomik sürdürülebilirlik kavramlarına dair bilgi edinir Öğrenci kent ile ilgili ütopya kitapları ve filmleri hakkında bilgi edinir. Öğrencinin de bir ütopya kurgusu oluşur.
22B4024 Tarihi Çevre Koruma (3-0-3-4)
Tarihi Çevre Koruma dersi, mimarlık lisans eğitiminde, öğrencilere tarihi çevrenin korunması ile ilgili başlıca kuramları, genel kavramları ve koruma yöntemlerini aktararak tarihi çevrenin korunması bilincini oluşturmayı amaçlayan bir derstir. Tarihi çevrenin korunması ve bu alanlarda yeni yapı tasarlamanın genel ilkeleri ile anıtsal ve sivil mimari mirasın korunmasıyla ilgili temel kavramların öğrenilmesi bu ders kapsamında amaçlanmaktadır.
22B4025 Peyzaj Tasarım (3-0-3-4)
Tasarımın fiilen üç boyutlu bir gerçekliğe dönüştürülmesinde kullanılan arazi formları, mekanlar, fonksiyonlar, bitki materyalleri, yol ve zemin kaplamaları, basamak, duvar ve su ögeleri peyzaj mimarlığına ait tasarımın temel fiziksel elemanlarını oluşturur. Bu ders kapsamında öğrenciler peyzaj tasarım elemanlarını tanıma, ifade edebilme, yorumlama ve problemlere çözüm getirebilme yeteneğine sahip olacaklardır.
Bu içerik 08/09/2024 tarihinde güncellenmiştir.
İstanbul Esenyurt Üniversitesi'ni yakından takip etmek, yaklaşan etkinlikler, haberler ve daha birçok konudan anında haberdar olmak için abone olun.