1. SINIF
1. YARIYIL (GÜZ)
2110G1001 GENEL PSIKOLOJİ I (3-0-3-5) Z
Psikolojinin tanımı, temel konuları, kavramları, ilgi alanları, tarihsel gelişimi, temel sosyolojik yaklaşımlar, araştırma yöntemleri, duyum ve algı, bilinç, öğrenme, motivasyon.
2111G1003 FELSEFEYE GİRİŞ I (3-0-3-6) Z
Felsefe mirasından metin örnekleri eşliğinde felsefi düşüncenin özellikleri; felsefeye farklı yaklaşımlar; felsefenin disiplinleri, temel kavramları ve problemleri üzerine soruşturmalar.
2111G1001 SOSYOLOJİYE GİRİŞ I (3-0-3-5) Z
Sosyolojinin tanımı, konusu, kapsamı, temel ilke ve özellikleri, temel kavramları, yöntem ve araştırma teknikleri, çalışma alanları, diğer bilimler ile ilişkisi, sosyolojinin dünyada ortaya çıkış koşulları (ilkçağ, ortaçağ, yeniçağ, yakınçağ), sosyolojinin 19.yüzyılda ortaya çıkışında kuramsal yaklaşımlar (Saint Simon, Auguste Comte, Karl Marks, Herbert Spencer, Emil Durkheim, Max Weber, Ferdinand Tönnies, George Simmel), sosyolojinin Türkiye'de ortaya çıkış koşulları, ilk Türk sosyologlar ve sosyolojik anlayışları (Prens Sabahattin, Ziya Gökalp), toplumsal yapı ve toplumsal ilişkiler, değer ve normlar, anomi ve sapma, toplumsallaşma, toplumsal gruplar, tabakalaşma ve toplumsal hareketlilik, toplumsal kurumlar, kültür, toplumsal değişme.
2111G1002 KÜÇÜK GRUPLAR SOSYOLOJİSİ (2-0-2-3) Z
Küçük gruplar çalışmalarının tarihçesi, endüstri sosyolojisinin konuya etkisi (Taylorizm, Fordizm), genel sosyoloji ile küçük gruplar sosyolojisinin farkları, küçük gruplar sosyolojisinin genel amaçları, Georges Gurvitch’in konuyu ele alışı, toplumsal grup tanımları, toplumsal grupların kuruluş şekilleri, yapı, nitelik ve fonksiyonları, Simmel’in konuyu ele alışı, grup oluşumuyla ilgili teoriler, Jakob Levy Moreno ve sosyometri, grup hedefleri, ideolojisi, norm ve değerleri, toplumsal gruplarda liderlik, toplumsal grup tipleri, kalabalıklar psikolojisi, kamuoyu ve propaganda.
2075G1004 TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI (1-0-1-2) Z
Bağımlılık, teknoloji bağımlılığı ve sebepleri, teknoloji bağımlılığının önleme Türkiye’de ve dünyada teknoloji bağımlılığı, Sosyal Medya Bağımlılığı ve diğer teknolojik bağımlılık çeşitleri
2111G1007 ANTROPOLOJİYE GİRİŞ (2-0-2-5) Z
Antropolojinin tanımı, konusu, temel kavramları, dalları, tarihçesi, antropolojinin kültür, doğa, etnografi, sosyal tabakalar, akrabalık sistemleri, ırk, toplumsal cinsiyet, evlilik, cinsiyet ve din ile ilişkisi, dünyadaki insan gruplarından örnekler ile konunun tanıtılması.
2075G1002 TÜRK DİLİ I (2-0-2-2) Z
Dünya dilleri, Türkçe’nin tarihi dönemleri, ses ve yapı özellikleri.
2075G1005 YABANCI DİL I (2-0-2-2) Z
Basın bültenleri ve medya yazışmaları gibi çeşitli formlarda akademik ve profesyonel yazım çalışmaları, temel okuma, yazma, dinleme çalışmaları.
2. YARIYIL (BAHAR)
2111B1001 SOSYOLOJİYE GİRİŞ II (3-0-3-7) Z
Bu dersin içeriğinde ekonomi, cinsiyet, kırsal toplumlar, din ve toplum, ulus, ırk, etnisite ve toplum, sosyolojide araştırma gibi konulara sosyolojik açıdan odaklanılmaktadır.
2110B1001 GENEL PSİKOLOJİ II (3-0-3-5) Z
İnsan gelişimi, kişilik, fiziksel, bilişsel, sosyal, ahlaki gelişim ve kişilik kuramları, zeka ve ölçümü, duygu, stress, sağlık ve sağlık psikolojisi, psikolojik bozukluklar ve tedavi yöntemleri, sosyal psikoloji.
2111B1003 FELSEFEYE GİRİŞ II (2-0-2-7) Z
Felsefenin temel kavramları;felsefe,bilgi,değer,varlık,vb. Felsefenin temel sorunları ve felsefi yaklaşımlar. Felsefe-varlık ilişkisi, bilgi kuramı, değer kuramı. Yaşam- felsefe ilişkisi, yaşamın anlamı sorunu.
2075B1005 İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLIĞI (2-0-2-3) Z
Temel iş güvenliği kavramlarının, tehlike ve risk kavramlarının öğretilmesi, risk etmenlerinin fark edilmesi, tehlike kavramına duyarlılığının geliştirilerek, iş güvenliği
kültürünün oluşturulması, iş kazalarının oluşma nedenlerinin incelenerek, azaltılması için önleyici faaliyetlerin öğretilmesinin amaçlandığı bir derstir.
2075B1010 GİRİŞİMCİLİK VE KARİYER PLANLAMA (2-0-2-4) Z
Girişimciliğin ekonomi yazınında ele alınışı ve kısa bir tarihçesi ile başlayan ders, bir iş fikrinin başarılı bir işe dönüşmesi sürecini baştan sona ele alır. Girişimciliğin temelleri; girişimci ve girişimciliğin tanımları, girişimciliğin tarihçesi; girişimcinin özellikler; girişimcilik çeşitleri; Girişimcinin özellikleri, girişimcilik için yaratıcılık ve yenilikçiliğin önemi; iş fikri oluşturma süreci; iş fikrinin başarılı bir işe dönüştürülme süreci; girişimcilik için sermaye temini ve alternatifler; iş modeli; iş planı hazırlanması.
2075B1002 TÜRK DİLİ II (2-0-2-2) Z
Dünya dilleri, Türkçe’nin tarihi dönemleri, ses ve yapı özellikleri.
2075B1006 YABANCI DİL II (2-0-2-2) Z
Basın bültenleri ve medya yazışmaları gibi çeşitli formlarda akademik ve profesyonel yazım çalışmaları, temel okuma, yazma, dinleme çalışmaları.
2. SINIF
3. YARIYIL (GÜZ)
2111G2002 İKTİSAT SOSYOLOJİSİ (3-0-3-6) Z
Ekonominin tanımı, temel kavramları, temelleri, toplumla ilişkileri, doğuşu, yasaları, siyasetle ilişkileri, dünya egemenlik ilişkileri ile bağlantıları, başlıca ekonomi akımları, merkantalizm, fizyokrasi, klasik iktisadi düşüncenin doğuşu, liberalizm, neo-klasik ve sosyalist iktisat teorileri, küreselleşme ve iktisadi boyutları.
2111G2001 SOSYOLOJİ TARİHİ (3-0-3-6) Z
Sosyoloji öncesi toplum düşüncesi (Aristo, Augustinus, İbn Haldun, Hobbes, Locke, Rousseau), sosyolojinin habercileri (Vico, Montesquieu), ilk sosyologlar (Comte, Marx, Tocqueville, Durkheim, Pareto, Weber), modern sosyoloji (Simmel, Mead)
2110G2001 SOSYAL PSİKOLOJİ I (3-0-3-5) Z
Sosyal psikolojinin tanımı, konusu, tarihçesi, yöntemleri, biliş, sosyal algı, benlik, uyma ve sosyal etki, bilişsel uyumsuzluk ve sonuçları, tutum ve tutum değişimi.
2111G2003 FELSEFE TARİHİ I (3-0-3-6) Z
Bu derste felsefenin doğuşu; İlkçağ Felsefesi (Antik Yunan Felsefesi, Helenistik-Roma Felsefesi) ve Ortaçağ Felsefesi (Patristik Felsefe, Skolastik Felsefe) temel uğrakları, figür ve tartışmalarıyla ele alınmaktadır.
2111G2008 TÜRKİYE'NİN TOPLUMSAL YAPISI (2-0-2-5) Z
Sosyal yapı kavramı, kuramlar, Osmanlının batıcılaşması ve toplumsal değişme, Atatürk devrimleri: Siyasal, hukuksal, kültürel devrimler, Türkiye’de siyaset, ekonomi, din, aile, eğitim gibi temel kurumların değişim ve dönüşümü, Türk sosyolojisinde Batıcılaşma ve toplumsal yapı tartışmaları, ikinci dünya savaşı ve sonrasında toplumsal yapı tartışmaları, 1960’larda sosyalizm, Osmanlı ve yapı tartışmaları, az gelişmişlik ve kalkınma modelleri, Türk toplumunun sorunları ve kimlik tartışmaları
2075G1001 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I (2-0-2-2) Z
Modern Türkiye´nin doğuşundaki ve gelişim süreci içindeki olaylar, fikirler ve ilkeler
4. YARIYIL (BAHAR)
2111B2001 SİYASET SOSYOLOJİSİ (3-0-3-6) Z
Siyaset sosyolojisinin tanımı, kapsamı, temel kavramları, devlet, doğuşu, kökenleri, Doğu’da ve Batı’da tarihçesi, siyaset-iktidar ve devlet, ulus-devlet, anarşizm ve devlet sorunu, Batı düşüncesinde sivil toplum.
2111B2004 SOSYAL TABAKALAŞMA (3-0-3-6) Z
Konunun önemi, temel kavramlar ve tabakalaşma biçimleri, Marxist, Weberyen ve işlevselci tabakalaşma kuramları, çağdaş avrupa sosyolojisinde tabakalaşma, tabakalaşma ve toplumsal hareketlilik, küreselleşme ve tabakalaşma, Türkiye’de tabakalaşma tartışmaları.
2110B2001 SOSYAL PSİKOLOJİ II (3-0-3-5) Z
Saldırganlık, diğergam davranış, grup dinamikleri, önyargı ve ayrımcılık, liderlik, kişiler arası ve grup dinamikleri
2111B2005 ÇAĞDAŞ ETİK KURAMLARI (3-0-3-5) Z
Etiğin tanımı, sınırları ve soruşturma alanları üzerine değerlendirmeler; çağdaş etik kuramlarının incelenmesi; çağdaş etikte çevre, hayvan hakları, cinsiyet eşitliği gibi meselelere ilişkin tartışma ve yaklaşımların incelenmesi.
2111B2003 FELSEFE TARİHİ II (3-0-3-6) Z
Bu derste Rönesans felsefesi, 17. yüzyıl felsefesi, 18. yüzyıl felsefesi ve 19. yüzyıl felsefesi temel uğrakları, figür ve tartışmalarıyla ele alınmaktadır.
2075B1001 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II (2-0-2-2) Z
Modern Türkiye´nin doğuşundaki ve gelişim süreci içindeki olaylar, fikirler ve ilkeler
3. YIL
5. YARIYIL (GÜZ)
2111G3001 TOPLUMSAL HAREKETLER (3-0-3-5) Z
Geleneksel ve yeni toplumsal hareketler, bunlara neden olan etkenler, doğuşları, gelişimleri, toplumsal yapılara katkıları, sonuçları, ilgili kuramlar ve tartışmalar
2111G3002 KENT SOSYOLOJİSİ (3-0-3-5) Z
Kent ve kentleşme kavramları, kentlerin ortaya çıkış koşulları ve tarihsel gelişimi, toplum kuramlarının kent çözümlemeleri, sosyolojinin kente yaklaşımı, kent kuramları, Türkiye'deki kent sosyolojisi çalışmaları, günümüz kentlerinde ortaya çıkan sorunlara çözüm arayışları, kent araştırmalarının söz konusu sorunlara yaklaşımı, gecekondulaşma, kentsel yenilenme ve küresel kentler.
BÖLÜM SEÇMELİ I
2111G3012 ÇAĞDAŞ SOSYOLOJİ KURAMLARI (3-0-3-5) S
19. Yüzyıl sosyolojisinin izleri, yapısalcılık ve işlevselcilik, erken dönem Amerikan sosyolojisi, Chicago Okulu, Frankfurt Okulu, Annales Okulu, Parsons ve Merton, Modernleşme Kuramları, Wright Mills, Immanuel Wallerstein, Modernizm, Postmodernizm, Ulrich Beck, Michel Foucault.
2111G3013 KLASİK MANTIK I (3-0-3-5) S
Mantığın tarihsel gelişimi, mantık kavramı, salt ve formel mantık, akıl yürütme, geçerlilik, akıl yürütme türleri, mantık ilkeleri, kavramlar (terimler) mantığı, terim, kavram çeşitleri, cins, tür ve ayırım, içlem ve kaplam, beş tümel, tanım.
2111G3015 GÖRSEL SOSYOLOJİ (3-0-3-5) S
Görsel sosyolojinin temel kavramları ve sosyal bağlamları. Görsel sosyolojinin gelişimi ve metodolojisi, Görsel metinlerin arkasında yatan sosyokültürel temaların değerlendirilmesi ve gündelik yaşama dair çıkarımların yapılması, Görsel metinleri okuma ve tartışma
2111G3014 ÇAĞDAŞ FRANSIZ DÜŞÜNCESİ (3-0-3-5) S
Çağdaş Fransız düşüncesi ve gelişimi, Çağdaş Fransız düşüncesinde temel problemler, yaklaşımlar ve perspektifler çağdaş Fransız düşünürlerinin metinlerinden örnekler eşliğinde ele alınır.
FAKÜLTE SEÇMELİ I
21110G3009 ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ (3-0-3-5) S
Bu derste öğrenmenin ilkeleri incelenmektedir. Alışma, duyarlılaşma, klasik koşullanma, edimsel koşullanma ve bunların uygulamaya ilişkin aktarımları konusunda kuramsal ve pratik konular üzerinde durulmaktadır.
2111G3008 KÜLTÜR SOSYOLOJİSİ (3-0-3-5) S
Kültür kavramı, tanımlamaları, kullanılış biçimleri, kültür sosyolojisinin sınırları, kültürel incelemelerin tarihçesi, Bütüncü/holistic, felsefî antropoloji, külltür öğeleri ve hermeneutik kuramlar, postkolonyalizm, maduniyet ve kültür, kültür endüstrisi.
2110G3004 DUYUM VE ALGI (3-0-3-5) S
Duyum ve algı alanında temel kavramlar, algı ve duyu çeşitleri, duyum ve duyu organları, nesne, renk ve hareket algısı ve konuşma algısı, duyusal anomaliler, algısal kusur ve yanılmalar
2110G3009 METİN ANALİZLERİ I (3-0-3-5) S
Klasik ve modern felsefe metinlerini analiz etmek ve yorumlamak, modern ve çağdaş felsefe metinlerini analiz etmek ve yorumlamak. Bu sayede geçmişten günümüze birincil kaynaklardan hareketle felsefe geleneğinin nasıl filizlendiğini ve şu an ki tartışmaları öğrenmek
2111G3016 Bilim Felsefesi (3-0-3-5) S
Bu dersin amacı, bilimin nasıl bir etkinlik olduğunu kavramak ve bilimsel yöntemin nasıl olduğuna ilişkin fikirleri tartışabilmektir. Bilimin temel yapısı ve felsefi sorunları anlamak çağdaş sorunları kavramak.
6.YARIYIL (BAHAR)
2111B3001 TOPLUMSAL CİNSİYET VE AİLE SOSYOLOJİSİ (3-0-3-5) Z
Tarihsel ele alış ve kültürler arası farklılıklar çerçevesinde; aile yapıları, evlilik çeşitleri, cinsiyet rolleri, mülkiyet, statüler ve kimlik, aile yapılarını ve süreçlerini etkileyen kültürel ve ekonomik faktörler, yaş, cinsiyet, aile içi iş bölümü, aşk, çiftleşme aşamaları, ebeveynlik, tek ebeveynlik, evlat edinme, besleme, erkek evlat/kız evlat rolleri, şiddet, evliliği bitiren boşanma ve ölüm, konuyla ilgili ele alışlar (işlevselcilik, feminizm, yeni sağ, yeni sol ve eleştirel perspektifler), iktidar, otorite, adalet, eşitlik, demokrasi, siyasal temsil, katılım, insan hakları, yurttaşlık, milliyetçilik gibi sosyal bilimlerin temel kavramlarının ve teorik tartışmalarının ve bunun topluma yansıma şekillerinin, merkezi ve yerel yönetimler, siyasal partiler, işçi ve işveren sendikaları gibi kurumlarda tarihsel çerçevede kadınlar açısından çeşitli ülke örnekleriyle karşılaştırmalı ve eleştirel analiz.
2111B3002 SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ (3-0-3-5) Z
Araştırma süreci (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama), başlıca bilimsel araştırma yöntemleri (deneysel yöntem, betimleme yöntemi, tarihi yöntem vd.), sosyal bilimlerde saha araştırmaları, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma teknikleri.
BÖLÜM SEÇMELİ II
2111B3013 ÇAĞDAŞ FELSEFE KURAMLARI (3-0-3-5) S
Çağdaş felsefe nedir? Çağdaş felsefedeki temel problemler, yaklaşımlar ve perspektifler çağdaş filozofların metinlerinden örnekler eşliğinde ele alınır.
2111B3015 KIRSAL ALAN SOSYOLOJİSİ (3-0-3-5) S
Konunun önemi, sosyoloji ile ilişkisi, konuya dair literatürün tanıtılması, köy sosyolojisinin ortaya çıkışı, köy tanımlamaları ve sınıflamaları, Batı’da ve Türkiye’de köy tartışmaları, günümüz köy sosyolojisi çalışma ve tartışmaları.
2111B3014 GÜNDELİK HAYATIN SOSYOLOJİSİ (3-0-3-5) S
Gündelik hayat, anlık ilişkiler temelinde çözüm arayışlarının toplum çözümleri yerine kişisel anında çözümlerle sınırlanması ve bunun getirdiği sorunlar.
2111B3016 KLASİK MANTIK II (3-0-3-5) S
Önermeler mantığı, önermenin tanımı, yapısı, çeşitleri, ilişkileri, çıkarım mantığı, kıyas, çıkarım çeşitleri, doğrudan çıkarımlar, dolaylı çıkarımlar, geçerlilik denetlemesi
FAKÜLTE SEÇMELİ SEÇMELİ II
2111B3017 SANAT SOSYOLOJİSİ (3-0-3-5) S
Sosyolojinin konusu olarak sanat, toplum kimliği ve sanat ilişkisi, Doğu ve Batı tarihinden sanat ve sosyoloji ilişkisi açısından örnekler: roman, müzik, resim örnekleri, günümüz sosyolojisi tartışmaları ve sanat ilişkisi.
2111B3019 FELSEFEDE METİN ANALİZLERİ II (3-0-3-5) S
Sosyoloji metinlerinin çözümü, genel özellikleri ve işlevlerinin öğrenciye kazandırılması
2111B3018 TEKNOLOJİ FELSEFESİ (3-0-3-5) S
Platon, Aristoteles, Roger Bacon, Jean-Jacques Rousseau, Martin Heidegger, Walter Benjamin, Günther Anders, Jacques Derrida, Bernard Stiegler
2111B3021 İLETİŞİM VE TOPLUM (3-0-3-5) S
İletişim kavram ve tanımları, sosyoloji ile ilişkisi, tarihte ve günümüzde iletişim sistemleri, iletişimin işlevleri, modelleri, kitle iletişimi, kitle iletişim teorileri: otoriter, liberal, sosyalist ve toplumsal sorumluluk kuramları, bilginin yığınsallaşması ve kaosu.
2111B3020 BİLİM TARİHİ (3-0-3-5)
Bu dersin amacı, bilimin tarihsel gelişimini anlamak ve düşünce tarihine şekil veren büyük bilim insanlarını anlatmaktır. Alan bilgisinde seçmeli bir konu olup, bilim tarihinin gelişimini, konusunu, problemini ve kavramlarını ele alan bir ders olduğu için mesleki gelişim için önemlidir.
4. SINIF
7. YARIYIL (GÜZ)
2111G4001 BİTİRME PROJESİ I (0-2-1-10) Z
Öğrencilerin 4 yıl boyunca derslerde gördüğü konulardan bir veya birkaçı üzerinde veya farklı bir yeni konu üzerinde araştırma yapması, literatür taraması yoluyla bilgi ve dokümanı belirli bir disiplin içerisinde bir araya getirmesi, sene sonunda hazırlayacağı tezin ön raporunu hazırlaması, sunması ve tartışması.
BÖLÜM SEÇMELİ III
2111G4002 HUKUK VE SUÇ SOSYOLOJİSİ (3-0-3-5) S
Hukuk ve sosyoloji disiplinleri arasındaki ilişki, Türkiye’de hukuk ve sosyolojiilişkisi, hukuk tanımlamaları, hukukta suç ve yaptırım, özel hukuk ile kamu hukuku ayrımı, hukuk ekollerinin ortaya çıkış nedenleri, doğal hukuk, tarihi hukuk ve Marksist hukuk ekolleri, pozitif hukuk içinde ayrımlar, toplum hayatında hukukun kendini hissettirme biçimleri; mahkemeler, hapishaneler, yaptırımlar ve ceza, toplumlar arası farklılaşmalar ve çeşitli hukuk sistemleri, Türk hukukundaki değişim ve sorunların günümüzde almış olduğu biçim.
2111G4005 EĞİTİM SOSYOLOJİSİ (3-0-3-5) S
Eğitimin temel kavramları, sosyolojinin konuyu ele alışı, eğitimin ekonomi, siyaset, din ve hukuk ile ilişkisi, kültür ve sosyal yapının eğitime etkileri, eleştirel kuramlar, bir toplumsal kurum olarak okul; eğitim sistemi ve okulun toplumsal yapısal özellikleri; okulun toplumsal örgütlenmesi, işlevleri ve temel aktörleri; eğitimde otorite örüntüleri; eğitimde fırsat eşitlik/eşitsizlikleri; yaşanılan mekan ve ait olunan toplumsal kategoriler (sınıf, ırk, din, dil, etnisite, toplumsal cinsiyet, vs.) doğrultusunda eşitsizlikler ve bu eşitsizliklerin bireysel ve toplumsal sonuçları; mevcut toplumsal, siyasi ve ekonomik ilişkilerin ve eşitsizliklerin yeniden üretilmesinde eğitim sistemi ve okulların rolü.
2111G4004 GENÇLİK SOSYOLOJİSİ (3-0-3-5) S
Gençlik tanımları; gençlik kavramının tarihsel süreç ve kültür yapıları içinde karşılaştırılması; çağdaş toplumda gençlik; gençlikle ilgili sosyolojik kuramlar; Türkiye’de ve Batı ülkelerinde gençlik sorunları.
2111G4010 MODERN MANTIK I (3-0-3-5) S
Sembolik/modern mantık nedir? Önermeler mantığı, önerme eklemleri ve mantık değişmezleri, doğruluk değeri analizi. Niceleme mantığı ve temel kavramları, niceleme mantığının ilkeleri ve dönüştürme.
2122G4016 DUYGU SOSYOLOJİSİ (3-0-3-5) S
Duyguların toplumsal kökenleri nelerdir? Toplumdan topluma kültürden kültüre duygular ve duygulara verilen tepkiler nasıl gerçekleşmektedir. Bu ders bu tip duygu kültür ve toplumsal normlara dair teorik yaklaşımları içermektedir.
FAKÜLTE SEÇMELİ III
2111G4006 DEĞİŞİM SOSYOLOJİSİ (3-0-3-6) S
Sosyal değişme, tanımı, koşulları, faktörleri, klasik sosyolojide değişim çağdaş sosyolojide değişim, Türkiye’de sosyal bilimlerde toplumsal değişim, Nüfus Dinamikleri, Göç, Kentleşme, iktisadi değişimler, din, değerler ve değişim
2111G4008 SAĞLIK SOSYOLOJİSİ (3-0-3-6) S
Sağlık sosyolojinin gelişimi; sağlık ve hastalık kavramlarının tanımlanması, Tıbbi Bilginin Sosyal İnşası: toplumun tıbbileştirilmesi, tıbbi söylem ve sosyal Kontrol, Sosyolojik olarak beden; beden ve sağlık, Sağlık sosyolojisinin kuramsal temelleri, Hastalık ve hastalık durumu, Tıbbı gücün toplumsal organizasyonu, Toplumsal Cinsiyet ve sağlık, Irk/etnisite ve sosyal sınıf kavramları çerçevesinde sağlık, Sağlık ve kalkınma, sağlık politikaları, uluslararası karşılaştırmalar, Sosyal Güvenlik ve Sağlık Sistemi, Sağlık Hakkı ve toplumsal hareketler
2111G4009 YAŞLILIK SOSYOLOJİSİ (3-0-3-6) S
Yaşlılık sosyolojisinin temel kavramları, Yaşlı olmanın biyolojik psikolojik ve sosyal neden ve sonuçları, Yaşlılık kuramları, Yaşlılık poltikaları ve sosyal devlet, Yaşlılığın göürünümü ve görünürlüğü, Yaşlılığın ekonomik ve siyasal durumu, Yaşlı nüfusun yaşam düzenlemeleri, Başarılı yaşlılık ve yaşam kalitesi, Yaşlı ayrımcılığı ve istismarı, Türkiye’de yaşlı popülasyonun durumu, Türkiye’de ve dünyada yaşlılık çalışmaları
2111G4007 SİNEMA FELSEFESİ (3-0-3-6) S
Felsefi içerikli sinema filmlerinin incelenmesi. Felsefedeki belli başlı konuların ilgili filmler üzerinden irdelenmesi. Ingmar Bergman, Mihalis Kakoyannis, Andrei Tarkovsky, Stanley Kubrick, Hal Ashby, Federico Fellini, Woody Allen, Louis Malle, Wim Wenders, Lars von Trier ve Raoul Peck gibi yönetmenlerden seçilmiş filmler. Platon, Epikuros, Augustinus, Anselmus, Aquinas, Descartes, Leibniz, Hume, Kant, Nietzsche, Marx ve Sartre gibi filozofların düşünceleri ve kuramları ile ilişki kurulması.
2111G3015 SOSYAL ANTROPOLOJİ (3-0-3-6) S
Antropolojinin disiplin olarak kapsamı ve gelişimi: temel temalar, evrenselcilik, bütüncülük, bütünleşmecilik, uyarlanma ve kültürel görelilik; antropolojideki dört alt disiplin yaklaşımının ve sosyal ve kültürel antropoloji ayrımının temeli; biyolojik evrim, kültür: kültür kavramını tanımlamadaki güçlüğün nedeni; kültürün temel bileşenleri; kültürün epik ve etik yorumları arasındaki farklılıklar; kültürel süreçler ve antropoloji teorileri.
ÜNİVERSİTE SEÇMELİ I
21G4Ü001 BİLGİ SOSYOLOJİSİ (3-0-3-4) S
Bilgi sosyolojisinin konusu, alanı ve tanımı, öncüler (aydınlanma düşünürleri), halefler (Saint-Simon, A. Comte, K. Marx, M. Weber, K. Mannheim), modern Batılı bilginin özellikleri, doğa bilimleri ile toplumbilimleri yöntemleri arasındaki ilişki, bilim devrimi ve modern bilimlerin doğuşu, modern bilim yönteminin gelişmesi ve Batı yayılmacılığıGünümüz bilim tartışmaları ve yöntem değişikliği, Batılı bilginin yaygınlaşması açısından modern okul sistemi ve kitle-iletişim araçlarının rolü, pozitivizm tartışmaları, hermeneutik ve bilginin yeni imkanları, bilgi toplumu ve bilgi çağı, bilgi sosyolojisi açısından sosyal medya, enformatik toplumda bilgilenme süreçleri, postmodern bilgi tartışmaları, günümüz yöntem tartışmalarını Türk sosyolojisi adına aşma gereği.
21G4Ü002 ÇEVRE SOSYOLOJİSİ (3-0-3-4) S
Çevre sosyolojisi yerelden küresele her seviyedeki çeşitli çevresel konuları, mücadeleleri ve karşıtlıkları sosyolojik bir bakış açısıyla inceler. Mevcut çevre sorunlarının tarihsel ve toplumsal (ekonomik, siyasi ve kültürel) temellerini ve bu sorunlar etrafında doğan toplumsal/siyasal mücadeleleri eleştirel bir bakış açısıyla tartışır.
21G4Ü003 MÜZİK VE FELSEFE (3-0-3-4) S
Müzik alanına felsefi bir bakışla temel kavramlar ve tartışmalar; Platon, Rousseau, Hegel, Schopenhauer, Nietzsche, Adorno gibi filozofların müzik hakkındaki değerlendirmeleri
8. YARIYIL (BAHAR)
2111B4001 BİTİRME PROJESİ II (0-2-1-10) Z
Öğrenciler tarafından “Bitirme Projesi I” dersinde hazırladıkları ön rapor doğrultusunda bir projenin gerçekleştirilmesi, proje raporunun hazırlanarak yazılı ve sözlü olarak sunulması ve savunulması.
BÖLÜM SEÇMELİ IV
2111B4004 HERMENEOTİK (3-0-3-5) S
İletişim ve kültürün üretimi, iletişimin ve kültürün dijitalleşmesi, çelişen teknoloji görüşleri: iyimserler, kötümserler, kültür endüstürileri, yeni medya, yeni dijital çağ, yeni medya kültüründen; yeni medya gösterisine, kültürel çalışmaların diyagnostik eleştirisi, dijital teknolojilerin gelişimi, kültürler arası geçişler, medya felsefesi insan kimlik ve bedeninin yeniden yapılanması, cyborg kuramı, siber-feminizm, web kameraları, chat odaları, internet posta listeleri
2111B4002 GÖÇ SOSYOLOJİSİ (3-0-3-5) S
Göç sosyolojisinin temel kavramları, tarihçesi, sosyoloji açısından coğrafi sınırlar, coğrafi sınırların kültür ve kimlik üzerine etkileri, sığınmacılık ve mültecilik, sınırlara hukuksal yaklaşım ve devletlerin sınır politikaları, siyasi sınırlar ve kültürel kimlik, uluslararası örgütler ve sınır.
2111B4010 MODERN MANTIK II (3-0-3-5) S
Sembolik/modern mantık nedir? Önermeler mantığı, önerme eklemleri ve mantık değişmezleri, doğruluk değeri analizi. Niceleme mantığı ve temel kavramları, niceleme mantığının ilkeleri ve dönüştürme.
2111B4011 ENDÜSTRİ SOSYOLOJİSİ (3-0-3-5) S
Bu dersin içeriğinde endüstri sosyolojisinin ortaya çıkışı, konusu, kapsamı, tanımı ve özellikleri, endüstri öncesi toplumlar, endüstri öncesi dönemde üretim faaliyetleri, endüstri devrimini hazırlayan koşullar, endüstri devrimi ve toplumsal değişim, endüstri sosyolojisi açısından Taylorizm ve Fordizm, endüstri sosyolojisi açısından post-fordizm – esnek üretim, küreselleşme ve endüstri toplumu, endüstri sonrası toplumda çalışma pratiklerinde değişim (Toplam Kalite Yönetimi), endüstri sosyolojisi açısından kurum kültürü, liderlik, ekip çalışması konularına odaklanılmaktadır.
FAKÜLTE SEÇMELİ IV
2111B4009 BEDEN SOSYOLOJİSİ (3-0-3-6) S
Bedenin kültürel bir fenomen olarak kimlik, sağlık, hastalık, sakatlık ve toplumsal cinsiyet boyutlarıyla incelenmesi ve bunların iktidarla ilişkilendirilmesi.
2111B4006 DİN SOSYOLOJİSİ (3-0-3-6) S
Din Sosyolojisinin ortaya çıkışını ve bağımsız bir disiplin olma sürecini incelemek, dinin klasik ve modern dönemdeki sosyal kuramcılar ve sosyologlarca tanımlama sorununu ve alanın belli-başlı klasik ve çağdaş problemlerini analiz etmektir.
2111B4008 ÇAĞDAŞ TÜRK DÜŞÜNCESİ (3-0-3-6) S
Yakınçağ Osmanlı askeri ve siyasi tarihi ekseninde İmparatorluktan Cumhuriyet’e Modern Türk Düşüncesinin gelişim aşamaları ve bunun gerçekleşmesini olanaklı kılan fikir hareketleri, bu transformasyona büyük ölçüde etki eden Batı modernleşmesiyle karşılaştırmalı bir perspektiften ele alınacaktır.
2111B4013 SOSYAL DÜŞÜNCE TARİHİ (3-0-3-6) S
İlkel topluluklardan günümüze gelene kadar, üretim biçimlerine denk düşen toplumsal düşünceyi dönemin düşünürleri ışığında değerlendirir.
ÜNİVERSİTE SEÇMELİ II
21B4Ü001 ELEŞTİREL SÖYLEM ANALİZİ (3-0-3-4) S
Bu dersin içeriğini; haber kavramı, haber-gerçeklik ilişkisi, kuramlar çerçevesinde medya ve haber, söylem analizi ve haberi nicel/nitel boyutlarıyla analiz etme oluşturmaktadır.
21B4Ü002 TOPLUMSAL CİNSİYET (3-0-3-4) S
Tarihsel yaklaşım ve kültürlerarası farklılıklar çerçevesinde; aile yapıları, evlilik türleri, cinsiyet rolleri, sahiplik, statü ve kimlik, aile yapılarını ve süreçlerini etkileyen kültürel ve ekonomik faktörler, yaş, cinsiyet, aile iş bölümü, aşk, çiftleşme aşamaları, ebeveynlik, tek ebeveynlik, evlat edinme, beslenme, erkek çocuk / kız rolleri, şiddet, evlilikten sonra boşanma ve ölüm, işlevselcilik, feminizm, yeni hak, yeni sol ve eleştirel bakış açıları.
21B4Ü003 SANAT FELSEFESİ (3-0-3-4) S
Bu ders; Dersin işleyişi ve kaynakları hakkında bilgi verilmesi,Sanatın tanımı ve sanatın öz konusu. ,Estetiğin tanımı ve temel kavramları; Sanat ve Hakikat. ,Sanat-Sanatçı-Sanat Eseri ve Benedetto Croce estetiği, Platon, Aristoteles, Kant, Hegel.,Estetik bakış: Esteik yaşantı, Estetik haz, Estetik kaygıEstetik deneyimi Estetik tutum, Estetik algı.,Sanatta Yaratıcılık ve Estetiğin Problemleri,Görsel Algıda Estetik Faktörü: Algılama Süreçleri,Sanatın Kökeni Sorunu: Wilhelm Worringer, Panofsky,Felsefi Düşünmede Sanat Kuramları ,Biçim ve Yeni Biçimcilik.,Sanatta Öz ve Biçim: Biçimi oluşturan temel öğeler.,Dışavurum olarak sanat ve itirazlar.,Estetik bir deneyim olarak Modern sanat örnekleri,Post Modernizm ve Değişen Sanatsal Anlayışlar.; konularını içermektedir.
21B4Ü007 SİYASET FELSEFESİ (3-0-3-4) S
Tanımı, kapsamı, temel kavramlar, devlet, doğum, köken, Doğu ve Batı'da tarih, siyaset-güç ve devlet, ulus-devlet, anarşizm ve devlet sorunu, Batı düşüncesinde sivil toplum.
Bu içerik 04/02/2025 tarihinde güncellenmiştir.
İstanbul Esenyurt Üniversitesi'ni yakından takip etmek, yaklaşan etkinlikler, haberler ve daha birçok konudan anında haberdar olmak için abone olun.