Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı - Ders İçeriği

BİRİNCİ YARIYIL

1011G1001 TIBBİ TERMİNOLOJİ                                                                           (2-0-2/3)

Bu derste Tıbbi Terminolojiye Giriş; İnsanın Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimler, Tıbbi Terimleri okuma kuralları, Kaynaştırma harfleri, Tıbbi terimleri meydana getiren öğeler; ön ek, son ek, kök yapıları, kaynaştırma harfleri, Tıbbi Kısaltmalar, Kan ve Kan Yapıcı Organlar, Lenf ve İmmün Sisteme İlişkin Terimler, Kardiyovasküler Sisteme İlişkin Terimler, Solunum Sistemine İlişkin Terimler, Sindirim sistemine İlişkin Terimler,  Üriner Sisteme İlişkin Terimler, Genital Sisteme İlişkin Terimler, Duyu organlarına İlişkin Terimler, Sinir Sistemi ve Psikiyatrik Hastalıklar, İç Salgı ve Metabolizma Bozuklukları ve Hareket Sistemine ilişkin terimleri kapsamaktadır.

1017G1001 TIBBİ DOKÜMANTASYON I                                                                (3-0-3/6)

Tıbbi dokümantasyonların tarihçesi, uluslararası gelişmeler, Tıbbi dokümanların ve tıbbi sekreterliğin önemi, tanımlanması, sağlanması, görevleri, doktor, hemşire, hasta ve hasta yakınları mülkiyeti, düzenlenmesi, kağıtların tanımlanmasında renk ve semboller kullanılması amaçlanmaktadır. Tıbbi dokümanların tarihçesi, Tıbbi dokümanların çeşitleri ve tanımlanması, Tıbbi dokümanların sağlanması, kullanımı ve yasal durumları, Dokümanlar için kullanılan indeksler ve kodlar.

1017G1002 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ                                                                (2-0-2/6)

Öğrenciye; araştırma yapma yeterliklerini kazandırmak amaçlanmaktadır. Araştırma konularını seçme, kaynak araştırması yapma, araştırma sonuçlarını değerlendirme, araştırma sonuçlarını rapor haline dönüştürme, sunuma hazırlık yapma, sunum yapma bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

1017G1003 ON PARMAK YAZIM TEKNİKLERİ                                                 (1-3-3/8)

 

Bu dersin amacı, öğrencilere standart klavyeyi on parmakla, bakmadan doğru ve hızlı bir şekilde kullanmayı bilgisayar ortamında öğretmektir.  Klavyeyi 10 parmak kullanabilmesi için gerekli bilgi ve teknikleri içerir.

2075G1001 ATATÜRK İLKELERİ VE INKILAP TARİHİ I                                (2-0-2/2)

Bu ders öğrenciye, Türk Devrimi'ni zorunlu kılan tarihsel koşulları, Anadolu'nun işgaline karşı ortaya çıkan Mustafa Kemal Paşa liderliğindeki direniş hareketini ve bu hareketin askeri, siyasi ve diplomatik boyutlarına ilişkin temel bir formasyon kazandırmayı amaçlamaktadır.

Dersin içeriğini Osmanlı Devletinin yıkılmadan önceki son dönemlerinde yapmış olduğu ıslahatlardaki başarısızlıklar, bu başarısızlıkların nedenleri ve inkılaplara etkileri oluşturmaktadır

 2075G1002 TÜRK DİLİ I                                                                                          (2-0-2/2)

Bu dersin içeriğini Dilin tanımı, önemi ve özellikleri; Dillerin doğuşu; yeryüzündeki diller ve sınıflandırılması; Dil-düşünce-kültür ilişkisi; Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri; Türk dilinin tarihî dönemleri, günümüzdeki yayılma alanları; Türkçedeki seslerin özellikleri, sınıflandırılması ve çeşitli ses olayları; Türkçedeki kök ve eklerin işlevleri; Yazım kuralları, noktalama işaretleri ve uygulanmaları ile ilgili çalışmalar oluşturur

 

2075G1003 YABANCI DİL I                                                                                     (2-0-2/ 3 )

Bu ders kapsamında amaçlanan dersin içeriğine uygun olarak yapılan dilbilgisi ve kelime öğretimi, temel okuma ve yazma dersleri ve dinleme ve konuşma çalışmaları sonucunda öğrencilerin a) temel dilbilgisi yapılarının biçim ve kullanımlarını öğrenmeleri ve bu yapıları doğru kullanmaları b) A1 düzeyinin gerektirdiği temel kelime bilgisini edinmeleri c) dilbilgisi derslerinde öğrendikleri yapıları düzeylerine uygun okuma parçalarında tanımaları ve bunlarla ilgili gerek sözlü ve gerekse de yazılı olarak kendilerini ifade etmeleri d) yine A1 düzeyine uygun dinleme parçalarını anlamaları ve bunlarla ilgili yapılan sözlü çalışmalara katılmalarını ve kendilerini sözlü olarak doğru ve rahat ifade etmeleridir

Dersin içeriği ise Determiners - This, that, these, those Verb to be ( am / is / are ), Simple Present Tense – Have, has, Simple Present Tense – routine actions– permanent states– repeated actions and habits, adverbs of frequency– question forms such as Do you….. / How often do you …? konularından oluşmaktadır.

 

 

İKİNCİ YARIYIL

2075B1010 GİRİŞİMCİLİK VE KARİYER PLANLAMA                                  (2- 0 -2 / 4)                                                                    

Kariyer Planlama dersi öğrencilerin iş dünyasını, farklı sektörleri ve bu sektörlerin gereksinimlerini tanımasını sağlayarak; iş dünyasına hazırlık sürecinde kariyer planlamasının önemi hakkında öğrencilerde farkındalık oluşturmayı hedefler. Ders, öğrencilerin, kişisel yetkinliklerini keşfetmesini ve iş dünyasının beklentilerini doğru anlamasını sağlayarak; bilgi ve becerilerini, ilgili sektörlerin gereklilikleri ile paralellik arz edecek şekilde geliştirmelerine yardımcı olur. 

Dersin içeriğini; Kariyer planlamasına giriş, kariyerin tanım ve kapsamı, ulusal ve uluslararası değişim programları, sektör öğrenci buluşmaları oluşturmaktadır.

2075B1005 İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ                                                                  (2-0-2/3)

İş, işveren ve işçi sağlığı tanımları, iş sağlığı ve güvenliği temel bilgileri, meslek hastalıkları ve iş kazaları, iş sağlığı hizmetlerinin yürütülmesinde sorumluluk ve insan gücü sorunu, işyeri sağlık birimi ve görevleri, iş sağlığı ve iş güvenliği ile ilgili kanunlar ve yönetmelikler, dünyada işçi sağlığı ve güvenliği, Türkiye’de işçi sağlığı ve güvenliği konuları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

1017B2004 TIBBİ DOKÜMANTASYON II                                                                (3-0-3/5)

Tıbbi kayıt süreçlerinin elektronik ortamda oluşturulması amaçlanmaktadır. Elektronik ortamda hasta kaydı, elektronik indeks sistemleri, tıbbi kayıtlardan veri elde yöntemleri, tıbbi kayıtların yasal yönü, tıbbi kayıtların saklanmasıyla ilgili politikalar.

2075B1001 ATATÜRK İLKELERİ VE INKILAP TARİHİ II                               (2-0-2/2)

Bu dersin içeriğini I. Dünya Savaşı (Savaşın Nedenleri, Cepheler, Savaş Sürecinde Yapılan Gizli Paylaşım Anlaşmaları, Savaşın Sonuçları ve Yeni Dünya Düzeni), Ermeni Tehciri, Mondros Mütarekesi'nin İmzalanması ve İlk işgaller, Paris Barış Konferansı, İzmir'in İşgali, Mütareke Dönemi Cemiyetler, Mustafa Kemal Paşa'nın IX. Ordu Müfettişliği'ne Atanması, Genelgeler ve Kongreler Dönemi, Mustafa Kemal Paşa ve Heyet-i Temsiliye'nin Ankara'ya Gelmesi, Düzenli Ordunun Kurulması, Doğu Cephesi ve Gümrü Antlaşması ve Lozan Barış Antlaşması Sonrası Türk Dış Politikası (Etabli Sorunu, Musul Sorunu, Hatay Sorunu, Boğazlar Meselesi) oluşturmaktadır.

2075B1002 TÜRK DİLİ II                                                                                          (2-0-2/2)

Bu dersin içeriğini ; Kavram Bilgisi / Kelime Grupları, Cümlenin Ögeleri, Sözcük Türleri, Kelimede Anlam, Anlatım Bozuklukları, Düzyazı Türleri oluşturmaktadır. Dersin amacı ise ; Türk dilinin özelliklerini, geniş imkân alanlarını iletişim üzerindeki etkisinin yazılı-sözlü dil becerilerinin geliştirilmesine, yazım kurallarına, okuma alışkanlığı edinmeye, bilimsel, eleştirel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı, yapıcı düşünmeye ilişkin bilgi ve davranışların kazandırılmasıdır.

2075B1003 YABANCI DİL II                                                                                    (2-0-2/ 3)

Bu dersin içeriğini, Adjectives; Comparative adjectives, Superlative adjectives, Verb patterns love, enjoy, hate…Past Continuous Tense – when, while–for something which continued before and after another action–for something that happened before and after a particular time, Past Simple vs Past Continuous, Been (when someone has gone to a place and returned) or Gone (when someone has not returned) Present Perfect vs Past Simple ve If clause Type  Zero : when talking about our habits, our typical behaviorsexplanations, guidelines, advices, orders and instructions, general truths, Real World and scientific facts oluşturmaktadır.

PROGRAM SEÇMELİ DERS

1017B1030 GENEL MUHASEBE                                                                              (2-0-2/4)

Bu ders ile temel muhasebe bilgilerinin öğrenciler tarafından öğrenilmesi amaçlanmaktadır Bu derin içeriğini; muhasebenin temel ilkeleri, kayıt türleri açısından muhasebe, muhasebe defter tutma teknikleri, muhasebe hesaplarının kayıt altına alınması işlemleri oluşturmaktadır. Ders kapsamında esas hedef, öğrencilere temel seviyede muhasebe bilgisi katmaktır.

1012B1031 ENFEKSİYON HASTALIKLARI (2-0-2/4)
Enfeksiyon hastalıkları ile ilgili tanımlar, enfeksiyon belirti ve bulguları, neden olan mikroorganizmalar, enfeksiyon hastalıklarından korunma ilkeleri, dezenfeksiyon, antisepsi ve sterilizasyon, kişisel korunma yöntemleri, izolasyon yöntemleri,  hastane enfeksiyonları ve hastane kontrol komitesi, bağışıklık, virüs, bakteri ve parazit enfeksiyon hastalıkları mikroorganizmanın türüne göre sık görülen ve önemli olan enfeksiyon hastalıkları, solunum yoluyla bulaşan hastalıklar, kan yoluyla bulaşan hastalıklar, fekal-oral yolla bulaşan hastalıklar konularını kapsamaktadır.

1017B1031 SAĞLIK SİGORTACILIĞI                                                                    (2-0-2/4)

Bu dersin temel amacı, sigortacılık ve sağlık sektörü arasındaki ilişki hakkında öğrencinin bilgi sahibi olmasıdır. Sigortanın ve sigortalamanın dünya ve Türkiye bazında tarihçesi, Dünyada ve Türkiye’de uygulanan, uygulanmakta olan ve uygulanması olası sosyal güvenlik sistemleri ve bu sistemlerin sağlık sektörüne yansımaları, sağlık hizmeti finansmanında sigortanın ve sağlık sigortacılığın rolü bu dersin kapsamını oluşturmaktadır. Sağlık sigortacılığı alanında çalışması olası sağlık teknikeri adaylarının bilgilenmesi bu dersin esas gayesidir.

ALAN SEÇMELİ DERS

10B1001 İLK YARDIM                                                                                                 (2-0-2/4)

İlk yardımın temel uygulamaları, birinci ve ikinci değerlendirme, yetişkinlerde temel yaşam desteği, çocuklarda ve bebeklerde temel yaşam desteği, solunum yolu tıkanıklığında ilk yardım, dış ve iç kanamalar, yara ve yara çeşitleri, bölgesel yaralanmalarda, baş ve omurga kırıklarında ilk yardım, üst ekstremite kırık, çıkık ve burkulmalarında ilk yardım, kalça ve alt ekstremite kırık, çıkık ve burkulmalarında  ilk yardım, acil bakım gerektiren hastalıklarda ilk yardım, zehirlenmeler, sıcak çarpması, yanık ve donmalar, yabancı cisim kaçmalarında ilk yardım, acil taşıma teknikleri, kısa mesafede hızlı taşıma teknikleri, sedye oluşturarak hasta veya yaralıları taşıma bu ders kapsamında işlenen konulardır.

10B1002 BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ                                              (2-0-2/4)

Bu dersin yegane amacı, öğrenciye bilimsel araştırma hakkında bilgi kazandırmaktır. Bu ders kapsamında bilimin ve araştırmanın tanımı, nicel, nitel ve karma yöntemler anlatılmaktadır.

10B1003 SAĞLIK TURİZMİ                                                                                      (2-0-2/4)

Bu dersin temel amacı turizm türlerinden birisi olan ve son dönemde popülerliği günden güne artan sağlık turizmi hakkında bilgi vermektir. Bu dersin kapsamını; turizm ve turist kavramı, sağlık turizmi ve turistin sağlığı kavramı, turizm türleri, Spa-Wellness turizmi, termal turizm, diaspora sağlık turizmi, sağlık turizminde kalite ve akreditasyon, sağlık turizmi standartları oluşturmaktadır.

 

10B1004 SAĞLIK ÇALIŞANI VE HASTA PSİKOLOJİSİ                                    (2-0-2/4)

 

Bu dersin amacı, sağlık teknikeri adayı olan öğrencilere hem çalışan gözüyle hem de hasta gözüyle psikolojik durumun değerlendirilmesinin kazandırılmasıdır. Bu dersin kapsamı psikoloji kavramı, sağlık çalışanın psikolojik durumu, kriz dönemlerinde psikolojik durumlar, hasta ve yakınlarının psikolojik durumu ve yaklaşımları konularından oluşmaktadır.

 

ÜÇÜNCÜ YARIYIL

1017G2108 YERİNDE UYGULAMA I (0-8-4/4)

Bu dersin temel amacı Derste teorik olarak anlatılan konuların uygulamalarını çeşitli sağlık kurumlarında öğrencilere aktarılmasının sağlanmasıdır. Dönem boyunca haftada 1 gün çeşitli sağlık kuruluşlarında uygulama görülmektedir.

1017G2109 TEMEL KLİNİK UYGULAMA  (0-0-0/ 8 )

Bu dersin temel amacı Derste teorik olarak anlatılan konuların uygulamalarını çeşitli sağlık kurumlarında öğrencilere aktarılmasının sağlanmasıdır. Yaz döneminde 15 iş günü uygulama çeşitli sağlık kuruluşlarında yapılacaktır.

1017G2005 MESLEKİ YAZILIMLAR, YAZIŞMA VE DOSYALAMA TEKNİKLERİ I (3-0-3/6)

Kurumda üretilen belgelerin bilimsel yöntemlerle dosyalanarak arşivlenmesini sağlayarak gerektiğinde belgeye en kısa sürede ulaşılabilmesi ve belgenin yasal çerçevede imhasının yapılabilmesi için gerekli olan bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. İyi bir yazışma sisteminin sağlanmasında yetki ve sorumluluğun kime ait olduğu, yazışma türleri, esasları, ifade usulü, yazı yazma kuralları, yazıların hazırlanması bu dersin konusunu oluşturmaktadır.

PROGRAM SEÇMELİ DERS

1017G2032 SAĞLIK KURUMLARI YÖNETİMİ I                                                (2-0-2/4)

Sağlık - Hastalık Kavramları ve Hizmetleri, Yönetim bilimi - gelişimi ve yönetim fonksiyonları, Sağlık hizmetlerinin yönetimi, Sağlık hizmetlerinin özel ve kamusal yönü, Sağlık ekonomisi, sağlık hizmetlerinin finansmanı, Sağlık hizmetlerinde toplam kalite, Sağlık insan gücü planlaması ve yönetimi, Yataklı ve yataksız sağlık kuruluşları, Sağlık Bakanlığı ve sağlık hizmetleri, SSK ve sağlık hizmetleri, Sağlık mevzuatı Sağlık Bakanlığı örgütlenmesi, kamu ve özel sağlık kurumlarının çeşitleri ve bu kurumların yönetim biçimleri, liderlik, hedef belirleme, önceliklerin saptanması, karar alma, sağlık ihtiyaçlarının değerlendirilmesi, performans ölçümü, kent sağlık yönetimi, hastane yönetimi, acil sağlık hizmetleri yönetimi ve organizasyonu, sağlık kuruluşlarında malzeme yönetimi, hemşirelik hizmetleri yönetimi ve organizasyonu, eczacılık hizmetleri yönetimi ve organizasyonu, görüntüleme merkezleri yönetimi ve organizasyonu, arşiv ve dokümantasyon hizmetleri yönetimi ve organizasyonu konuları bu ders kapsamında işlenmektedir.

1017G2033 HASTANE OTOMASYONU                                                                  (2-0-2/4)

Bu dersin temel amacı, öğrencilere (özellikle Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı öğrencilerine) başta hastaneler olmak üzere sağlık kurumlarındaki otomasyon sistemlerinin kullanımı hakkında bilgi vermektir. Bu dersin kapsamını; sınıflandırma ve kodlama kavramları kodlanan verilerin kullanım amaçları ICD tarihi gelişimi ICD genel tanıtımı kodlama açısından dokümantasyonun önemi kodlama kuralları kodlama örnekleri Türkiye’ de ICD uygulamaları tıbbi kayıtlardan ICD kullanarak kodlama yapma ve ICD temel yapısını açıklama hastalıkların ve sağlıkla ilgili sorunların uluslararası istatistiksel sınıflamasının yapılması hastalıkları çeşitli eksenlerde göre sınıflama yapma oluşturmaktadır.

1017G2034 İSTATİSTİK VE VERİ ANALİZİ                                                         (2-0-2/4)

Bu dersin okutulmasındaki temel amaç, istatistik konusundaki bilgilerin temel seviyede öğrencilere aktarılmasıdır. Bu ders kapsamında istatistik kavramı, yönetsel kararların alınmasında istatistiğin yeri, temel kavramlar ve betimleyici istatistikler, olasılık teorisi ve şans değişkenleri, tanımlayıcı örnek istatistikleri ve parametreler, bazı özel olasılık dağılımları incelenmektedir. Bu incelemeler SPSS paket programı kullanılarak yapılmaktadır.

10G2005 MESLEKİ İNGİLİZCE                                                                              (2-0-2/4)

Bu dersin amacı öğrencilerin sağlık alanında mesleki olarak bilmeleri gereken İngilizce terimleri öğrenmelerini sağlamak ve tıp alanında yer alan İngilizce okuma parçaları ve makalelerle öğrencilerin alanlarındaki güncel gelişmeleri takip edebilmelerini sağlamaktır.

Bu ders ile öğrenciler tıp alanındaki teknik İngilizce terimleri anlayabilecekler ve kendi alanlarındaki güncel gelişmeleri takip edebileceklerdir.

Introduction (Giriş), Hastayla tanışma ve iletişime geçmede kullanılan İngilizce cümle kalıpları, İngilizcede cümle yapısı, Genel gramer konuları I (Tenses), Genel gramer konuları II (Tenses), İngilizce hastane bölümleri ve çalışanları, İngilizce vücut bölümleri, İngilizce Vücut sistemleri I, İngilizce Vücut sistemleri II, İngilizce Vücut sistemleri III, Tıbbi İngilizce makale ve güncel yazıların irdelenmesi I, Tıbbi İngilizce makale ve güncel yazıların irdelenmesi II, Tıbbi İngilizce makale ve güncel yazıların irdelenmesi III, Tıbbi İngilizce makale ve güncel yazıların irdelenmesi IV bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

10G2006 ÇOCUK GELİŞİMİ                                                                                     (2-0-2/4)

Gelişimin tanımı, gelişim ile ilgili temel kavramlar, gelişimin temel ilkeleri, gelişim evreleri, gelişimi etkileyen faktörler, çocuk gelişimine bakış açıları.

Gelişim alanlarının detaylandırılması ve desteklenmesi hususunda bilgilendirmeler:

Fiziksel gelişim kavramları ve fiziksel gelişimin desteklenmesi, psikomotor gelişim dönemleri.

Bilişsel gelişim: Bilişsel gelişimin temel kavramları ve desteklenmesi. Jean Piaget bilişsel gelişim kuramı, Bruner’in Bilişsel gelişim kuramı, Vygotsky’nin bilişsel gelişim kuramına genel bakış.

Dil gelişimi: Dil gelişimi ile ilgili temel kavramlar, dilin bileşenleri, dil gelişim kuramları, dil gelişim dönemleri.  Dil gelişiminin desteklenmesi.

Sosyal- duygusal gelişim: Sosyal ve duygusal gelişim ile ilgili temel kavramlar ve sosyal-duydusal gelişimin desteklenmesi.  Erikson’un Psiko-sosyal gelişim kuramı, Freud yapısal kişilik kuramı (id, ego, süperego), Bowlyb bağlanma kuramlarına genel bakış.

10G2007 AKILCI İLAÇ KULLANIMI                                                                     (2-0-2/4)

İlaç kavramı, ilaç kullanımından akıllı ilaç kullanımına geçiş, akılcı ilaç kullanımında sağlık çalışanı ve toplumun rolü, yetişkinlerde, bebeklerde ve engellilerde akılcı ilaç kullanımı, akılcı ilaç kullanımında yapılan hatalar ve dikkat edilmesi gereken hususlar bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

 

10G2008        CİNSEL SAĞLIK                                                                                 (2-0-2/4)

 

Cinsellik ve Cinsel Sağlık Kavramı, Cinsellikle İlgili Kuramlar, Cinsel Mitler ve Toplumların Cinselliğe Bakışı, Kadın- Erkek Genital Sisteminde Benzerlikler ve Cinsel Eylem Fizyolojisi, Cinsel Disfonksiyonun Tanımı, Sınıflandırılması, Epidemiyolojisi ve Fizyopatolojisi, Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Adölesan, Gebelik, Doğum Sonu, Menopoz, Yaşlılık), Cinsel İşlev Bozukluğunun Psikolojisi ve Kişilerarası Boyutları, Cinsel Sağlığın Etik, Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Yönleri ve Cinsel Sorunlara Yaklaşım ve Cinsel Disfonksiyonun Güncel Tedavisi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır

 

DÖRDÜNCÜ YARIYIL

1017B2110 YERİNDE UYGULAMA II (0-8-4/4)

Derste teorik olarak anlatılan konuların daha detaylı şekilde uygulamalarını farklı sağlık kurumlarında öğrencilere aktarılmasının sağlanmasıdır. Dönem boyunca haftada 1 gün çeşitli sağlık kuruluşlarında uygulama görülmektedir.

1017G2006 MESLEKİ YAZILIMLAR, YAZIŞMA VE DOSYALAMA TEKNİKLERİ II (1-2-2/4)

Yazışmaların önemi ve kurumlara etkisi, kamu kuruluşlarında yazışmaların dayanağı, raporlama, yazışmasının dosyalanma tekniği, dilekçe, bilgi edinme ve bu durumla ilgili yazışmaların dayanağı bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

1017B2007 BÜRO YÖNETİMİ VE SEKRETERLİK HİZMETLERİ (3-0-3/5)

Bu ders kapsamında işlenen konular; büro tipleri, bürolarda kullanılan makineler ve bu makinelerin çeşitleri, kullanımı sağlanan makinelerin sekreterlik üzerindeki etkileri, büro otomasyonudur.

1017B2008 SAĞLIK MEVZUATI                                                                       (3-0-3/5)

Mevzuat kavramı, sağlık sektörünün mevzuat açısından incelenmesi, sağlık mevzuatında temel kavramlar, yataklı ve yataksız sağlık kuruluşları mevzuatı, sağlık hizmet sunumu mevzuatı, sağlık hizmetleri finansmanının mevzuatsal dayanağı, sağlık kurumlarında satın alma mevzuatı bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

1017B2035 SAĞLIK KURUMLARI YÖNETİMİ II                                      (2,0,2) AKTS 4

Bu dersin esas amacı, başta hastaneler olmak üzere sağlık kurumlarının yönetimi hakkında öğrencilerin üst düzeyde bilgi sahibi olmasının sağlanmasıdır. Bu ders kapsamını; hastanenin tanımı, hastanenin işlevleri, hastanelerin sınıflandırılması, hastanelerin diğer işletmelerden farklı yönleri, yönetim, yönetim fonksiyonları, fonksiyonların açılımı, hastanelerde örgüt geliştirme ve yenilenme, hastanelerde iş birimlerinin belirlenmesi, yönetim yapılanması, hiyerarşi oluşumunun önemi, personel seçimi, iş tanımlamaları, hastane çevre ilişkileri, amaçların paylaşımı, iş takımlar oluşturma, personel güçlendirme teknikleri, yetki paylaşımı, örgüt içi planlama, yatak kapasite oranları, hastane mimarisi ve çeşitleri, servis yeri seçimi ve önemi, amaçlara ulaşma derecesinin kontrolü, yeniden planlama, hastanelerde malzeme yönetimi, sağlık enformasyon sistemleri, hizmetin pazarlanması, fonksiyonel ilişkiler, hasta tatmini, ayniyat işlemleri, sağlık düzeyi göstergeleri ve hizmetler açısından ülkelerarası kıyaslama gibi konular oluşturmaktadır.

1017B2036 TIBBİ DİJİTAL ARŞİVLEME                                                     (2,0,2) AKTS 4

Bu dersin temel amacı, tıbbi arşivlemenin mantığını ve neden tutulduğunu aktarmaktır. Bu ders kapsamında ilk olarak arşivlemenin tarihi ve gerekçesi, arşivleme yapılma türleri, tıbbi arşivin ortaya çıkma aşaması, arşivlerin elektronikleşmesi ve sağlık sektöründe elektronik arşivler konuları işlenmektedir.

 

 

 

 

 

1011B2038     TEMEL HASTALIKLAR BİLGİSİ                                         (2,0,2) AKTS 4

Bu ders ile; öğrencilerin sağlık ve hastalık kavramlarını öğrenmeleri, sistemlere ilişkin hastalıkları tanımaları ve öğrencilere sağlık okur yazarlığı kazandırılması amaçlanmaktadır.

Bu ders ile; öğrenciler, hastalıkları sistemlere göre ayrımını yapabilecek, hastalıklara sebep olan faktörleri bilen, hastalıkların tanı ve tedavi aşamasında yapılması gerekenleri bilecek ve hastalıklara ilişkin izlem ve değerlendirmeleri yapabileceklerdir.

Sağlık ve hastalık kavramlarının tanımı, semptomlar, belirti ve bulgular, etiyoloji, prevalans-insidans kavramları, hastalıkları muayene, muayene şekilleri ve tanı işlemleri, solunum sistemi hastalıkları,  dolaşım sistemi hastalıkları, kan hastalıkları, sindirim sistemi hastalıkları, üriner sistem hastalıkları, genital sistem hastalıkları, endokrin sistem hastalıkları, cilt hastalıkları, sinir sistem hastalıkları, kas ve iskelet sistemi hastalıkları, psikiyatrik hastalıklar ve onkoloji hastalıkları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

10B2013 İLK YARDIM                                                                                          ( 2- 0 -2 / 4)

Bu ders ile; ilk yardımın temel ilkeleri, temel yaşam desteği, yaralanmalarda ilk yardım, kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım, diğer acil durumlarda ilk yardım ve taşımalar ile ilgili yeterlikleri kazandırmak hedeflenmektedir.

Bu ders; ilk yardımın temel uygulamaları, Birinci ve ikinci değerlendirme, Yetişkinlerde temel yaşam desteği, Çocuklarda ve bebeklerde temel yaşam desteği, Solunum yolu tıkanıklığında ilk yardım, Dış ve iç kanamalar, Yara ve yara çeşitleri, Bölgesel yaralanmalarda, baş ve omurga kırıklarında ilk yardım, Üst ekstremite kırık, çıkık ve burkulmalarında ilk yardım, Kalça ve alt ekstremite kırık, çıkık ve burkulmalarında ilk yardım, Acil bakım gerektiren hastalıklarda ilk yardım, Zehirlenmeler, sıcak çarpması, yanık ve donmalar yabancı cisim kaçmalarında ilk yardım, Sedye oluşturarak hasta veya yaralıları taşıma, Acil taşıma teknikleri ve Kısa mesafede hızlı taşıma teknikleri konularını içermektedir.

10B2010         MESLEK ETİĞİ                                                                       (2,0,2) AKTS 4

Bu dersin amacı öğrencilerin sağlık alanında mesleki gelişimlerine ek olarak uymaları gereken etik değerleri öğrenmelerini sağlamak ve temel etik değerleri hakkında farkındalık oluşturmaktır.

Bu ders ile öğrenciler etik değerleri tanıyıp irdeleyebilecek ve sağlık hizmetleri alanında meslek etiğiyle alakalı uygulanması ve uyulması gereken kuralları açıklayabileceklerdir.

Etik ve mesleki etik kavramı, Etik düzeyleri, kuralları ve sistemleri, Etik ve toplum ilişkisi, Etik sorgulama ve mesleki yozlaşma, Mesleki etik kavramı ve mesleki etik ilkeler, İş hayatında etik ve etik dışı konular, Sosyal sorumluluk kavramı, Sağlık hizmetlerinde meslek etiği ilkeleri, Sağlık kuruluşlarının ve sağlık personelinin sorumlulukları, Hasta ve çalışan hakları, İş yerlerinde etik ortamın sağlanması, Etik liderlik, Farklı mesleklerde etik ilkeler ve çalışanların etik profilleri, İş yerinde iş etiğine uygun ortamlarda çalışmak, Sağlık alanındaki yasal düzenlemeler bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

10B2011         TAMAMLAYICI ALTERNATİF TEDAVİLER                 (2,0,2) AKTS 4

Bu ders ile; öğrencilere Geleneksel ve Tamamlayıcı Tedavi Sistemleri ve Uygulamaları ile ilgili temel kavramlar ve uygulamalar hakkında teorik bilgi ve farkındalık kazandırılması amaçlanmaktır.

Bu ders ile; öğrenciler, Geleneksel ve Tamamlayıcı Tedavi Sistemlerin tanımlarını yapabilecek ve bu kavramları bilecektir, Geleneksel ve Tamamlayıcı Tedavi Sistemleri ile ilgili yasa ve yönetmelikleri bileceklerdir.

Türkiye’deki tamamlayıcı ve alternatif tıp uygulamalarıyla ilgili yasal düzenlemeler, Beden-zihin uygulamaları ve kadın sağlığında kullanımı; (Meditasyon, Yoga, Kahkaha Yogası, Hipnoz, Mindfulness Temelli Stres Azaltma, Müzik Terapi, Dans ve Hareket Terapisi, Dua terapisi), Alternatif  tıp ve kadın sağlığında kullanımı; (Homeopati, Akupunktur, Ayurveda, Çin Tıbbı), Biyolojik temelli terapiler ve kadın sağlığında kullanımı; (Fitoterapi (Bitkisel tedavi), Diyet destekleri, Vitaminler, Aromaterapi), Enerji Terapileri ve kadın sağlığında kullanımı (Reiki, Manyetik enerji stimülasyonu, Terapötik dokunma, EFT (Emotional Freedom Technique), Manipülatif ve beden temelli tamamlayıcı-alternatif yöntemler ve kadın sağlığında kullanımı; (Akupressür, Masaj, Refleksoloji, Hidroterapi), bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

10B2012 TIBBİ MASAJ TEKNİKLERİ ( 2- 0 -2 / 4)

Bu derste öğrenciler masajın genel prensiplerini, etkilerini ve yöntemlerini öğrenmesi ve uygulaması amaçlanmaktadır.

Bu ders masaj hakkında genel prensipleri, vücut mekaniklerini, masajın etkilerini ve klasik masaj yöntemlerini kapsar.

Masajın Tanımı ve Tarihsel Gelişimi, Masajın Etkileri, Masajın Kullanım Alanları ,Endikasyonları ve Kontraendikasyonları, Masaj Uygulamasında Genel Prensipler, Vücutmekanikleri, Masaj ekipmanları, Tedavi Ortamı, Klasik Masaj Teknikleri ve Masaj Hareketleri, Uyluk Masajı, Alt Bacak Masajı, Ayak ve Ayak Bileği Masajı, Üst Ekstremite Masajı, El-Ek Bileği Masajı, Sırt Masajı, Karın Masajı, Yüz Bölgesi Masajı Konularını Kapsamaktadır.

Bu içerik 17/09/2024 tarihinde güncellenmiştir.

HABERDAR OLUN

İstanbul Esenyurt Üniversitesi'ni yakından takip etmek, yaklaşan etkinlikler, haberler ve daha birçok konudan anında haberdar olmak için abone olun.

İstanbul Esenyurt Üniversitesi BİZE ULAŞIN